In 3 stappen de journalist de baas!

Ben jij ook zo bang dat jouw boodschap in de media niet goed wordt weergeven?
Je gaat er al met angst en beven naartoe. Wat zal er gevraagd worden? Wat als ik het antwoord niet weet? En dan begint het: de journalist stelt kritische vragen en je lost het liefst op in onzichtbaarheid.
Na afloop schrik je als je jezelf op tv terugziet of het interview in de krant leest. Je boodschap komt niet goed over. Het goede nieuws is dat dit niet nodig is. Het is heel eenvoudig om bij je verhaal te blijven en ervoor te zorgen dat je na afloop wel tevreden bent.

In drie simpele stappen zorg je dat je waardevolle boodschap perfect uit de verf komt.
Om te beginnen ben jij expert op jouw vakgebied. Jij hebt in bijna alle gevallen meer kennis van zaken dan de gemiddelde journalist. Bovendien kan wat je niet zegt ook niet gebruikt worden. Belangrijker is wat je wel zegt. Mensen luisteren slecht, dus je moet ze een handje helpen. Dat lukt zeker met de volgende drie stappen:

STAP 1 Maak in zeven woorden je kernboodschap.
Een (te) lange boodschap is niet duidelijk en boet aan kracht in. Je raakt bovendien een deel van de kijkers, lezers of luisteraars kwijt. Die willen direct weten of ze wat aan je verhaal hebben. Je moet ze er als het ware in trekken.
Dat kan door naar de kern te gaan van wat je wilt zeggen. Kort de boodschap in. Daarmee maak je het makkelijker voor je publiek om je te begrijpen. Het zorgt er bovendien voor dat je helder voor ogen staat wat je echt wilt overbrengen. Als het spannend wordt bij een interview, keer je terug naar je kernboodschap. Hiermee behoud je de rust en het overzicht.

STAP 2 Sluit met je kernboodschap altijd aan bij je doelgroep.
Zorg dat je publiek zich aangesproken voelt en denkt: hé, dit gaat over mij. Je bereikt hiermee dat ze echt naar je gaan luisteren. Door je aan te sluiten bij de belangen en behoeften van je doelgroep, voelt die zich aangesproken. Met als gevolg dat ze je sympathiek vinden en eerder zaken met je willen doen.

STAP 3 Je boodschap biedt een gunstig perspectief en is helder geformuleerd.
Dit maakt jouw boodschap aantrekkelijk. Zorg dat de taal die je gebruikt helder is. Hoe concreter hoe beter. Groenten is bijvoorbeeld een vaag begrip. Wortelen roepen een veel duidelijker beeld is. Denk aan een boom, aan het water of aan een knoestige knotwilg aan een boerensloot.  Dat laatste komt veel meer tot leven. Als je doelgroep zich aangesproken voelt, is het veel makkelijker om ze in beweging te krijgen in de richting die jij wilt.

Neem bij het beantwoorden van vragen niet de journalist maar je doelgroep als uitgangspunt.
Bedenkt van tevoren wat je wilt gaan zeggen en hou het daar bij.
Er zijn altijd bruggetjes te bedenken om bij welke vraag dan ook weer bij je eigen verhaal terug te komen. Houd met je antwoorden altijd je doelgroep voor ogen. Waar hebben ze behoefte aan en wat kun jij ze bieden?

Check je boodschap altijd op bovengenoemde stappen.
Wat is het  allerbelangrijkste dat je wilt overbrengen? Wat wil je dat in ieder geval bij je doelgroep blijft hangen? Een dijkgraaf moest tijdens onze training in een kernboodschap de belangrijkste taak van zijn waterschap samenvatten. Hij zei: ‘sterke dijken, droge voeten’. Iedereen kan zich daar wat bij voorstellen. Een goede kernboodschap zorgt tijdens een interview voor de juiste sfeer en houdt je ontspannen bij de les. Je kunt het je nu misschien nog niet voorstellen, maar wie weet ga je interviews zelfs leuk vinden.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *