Hoe jouw MERK-waardige gedrag een succesvolle niche creëert!
Hoe jouw MERK-waardige gedrag een succesvolle niche creëert!
Hoe jouw MERK-waardige gedrag een succesvolle niche creëert!
Nog geen abonnee? Klik hier!
Met het verkopen van een product, dienst of boodschap stuit je doelgroep soms op weerstand zonder dat je daarvan de specifieke oorzaak kent. Als professional sta je natuurlijk open voor persoonlijke groei. Je weet graag wat jouw aandeel in stagnerend succes is.
De prijs, kwaliteit, levertijd, klantvriendelijkheid lijken allemaal in orde. Toch is er een belangrijk voorwaarde voor succesvol contact waar mensen onbewust aan voorbij gaan. Dat zijn de momenten waarop we oneigenlijk gedrag vertonen en daarmee onszelf en anderen (doelgroep) grondig te kort doen.
Vertoon je oneigenlijk gedrag op het zakelijke vlak dan is het tijd om MERK-waardig gedrag te vertonen. Merkwaardig gedrag is het vertonen van gedrag dat op jouw kernwaarden is gebaseerd. Dit is gedrag dat als vanzelfsprekend bij jou past als ‘merk’. Om merkwaardig gedrag te vertonen is het van belang je kernwaarden te kennen. Voor een professionele geloofwaardigheid moeten die waarden overeenkomen met het product, dienst of boodschap.
Een klassiek voorbeeld van merkwaardig gedrag is de loodgieter die zijn eigen lekkende kraan naar behoren repareert. Een kernwaarde van de loodgieter zou ‘functioneel’ kunnen zijn. Ook als je een schoonmaakbedrijf runt is het van belang, met de kernwaarde ‘opgeruimd’ zelf in een schone auto te rijden. Als boekhouder ben je extra sterk als je privé ook adequaat je administratie voert en als zweminstructeur moet je uiteraard zelf het hoofd boven water houden en met vuile nagels als pedicure (kernwaarde ‘verzorgd’) je werk uitvoeren is ook ongeloofwaardig.
Als communicatiepsycholoog help ik mijn klanten in te zien dat oprecht en authentiek gedrag aan de basis ligt van succesvol contact. ‘Oprecht’ en ‘authentiek’ zijn mijn kernwaarden en daar passen dus geen dubbele agenda’s bij.
Op internet kun je hele lijsten aan kernwaarden (als speels, avontuurlijk, betrouwbaar, duurzaam, plezier, empathisch, stijlvol) vinden. Bekijk zo’n lijst en je krijgt een idee welke waarden op jou van toepassing zijn en of je (merkwaardig) gedrag vertoont dat op deze kernwaarden gebaseerd is.
Als je gedrag vertoont dat niet strookt met jouw kernwaarden dan vertoon je oneigenlijk gedrag. Als buitenstaander is dat bij een vuile auto van een schoonmaker direct zichtbaar. Bij abstracte kernwaarden als ‘authentiek’, ‘oprecht’, ‘nauwkeurig’ of ‘verantwoordelijk’ is dat niet direct zicht- of merkbaar.
Oneigenlijk gedrag heeft altijd een destructieve uitwerking en zal vroeg of laat tot uiting komen. Dat is een universele wet, die niemand zonder gevolgen kan overtreden.
Je moet immers dat wat krom is voor jezelf recht praten en naar je omgeving toe anders voorstellen. Afhankelijk van de mate van je gevoelsbewustzijn zul je aan de oppervlakte of diep van binnen voelen dat er iets niet klopt. Je doelgroep zal hierdoor bewust of onbewust een afstotende werking ervaren.
Met merkwaardig gedrag mag je afwijken van de groep en ongebaande paden betreden. Het is zelfs cruciaal om je persoonlijk en professioneel te durven onderscheiden. Merkwaardig gedrag helpt je om helder te communiceren en creëert een onderscheidend vermogen. Merkwaardig gedrag is oprecht en authentiek en jouw belangrijkste ‘Unique Selling Point’. In de basis ben jij altijd uniek en aantrekkelijk voor jouw bestemde doelgroep.
Wil je meer.....
waardevolle informatie en praktische tips op het gebied van succesvolle communicatie?
Gerelateerde artikelen: