Als je dit weet, krijg je wat je wilt

Onderuitgezakt in een ligstoel plant ik m’n voeten in het warme, witte poederzand. Binnen handbereik een koel glas wijn. Zonnestralen strelen mijn gezicht. Kabbelende zeegolven fluisteren op de achtergrond.

Deze beeldspraak brengt liefhebbers van zon, zee en strand in een vakantiestemming. Reisorganisaties weten dat.

Taal is beeldvorming

Wil je dat mensen de auto laten staan en vaker op de fiets naar hun werk gaan? Gebruik dan beelden van vrolijke fietsers, die in vlotte kleding, met hun snoet in de zon in soepele tred hun werk bereiken.
Slecht zittende regenpakken, verbeten gezichten, verwaaide kapsels en hinderlijke stoplichten passen niet in dit plaatje.

Verschillende taalconstructies roepen verschillende beelden op. De zin ‘de zon schijnt bijna altijd’, is daardoor veel aantrekkelijker dan ‘het regent bijna nooit’.

Zuivelbedrijf Campina presenteert graag blij huppelende koeien in een frisgroene weide. Dat hun zuivelproducten gezond zijn en voor sterke botten zorgt laat je natuurlijk door Epke Zonderland vertellen. Uiteraard in beeld met ontbloot bovenlijf.
De realiteit van overvolle en brandgevaarlijke veestallen met daarin door stront aangekoekte beesten op betonnen vloeren past niet in hun beeldvorming.

Logica brengt je van A naar B. Verbeelding brengt je overal (Einstein)

Toch schetsen velen met hun presentatie een onaantrekkelijk en afstotend beeld. Hun verhaal is doorspekt met wat ze niet willen, waar ze vanaf willen of waarmee ze willen stoppen. Door hun probleemgerichte benadering zitten ze aan de verkeerde kant van het speelveld. Het gebrek aan een gunstig perspectief houdt hun doelgroep onbedoeld in een benarde situatie.

Eenzijdige marketing stelt de leefsituatie van hun doelgroep bewust problematisch voor. Ze roeren in ellende en proberen mensen met zo veel mogelijk angst richting hun product of dienst te jagen.

Angst werkt verlammend … plezier schept energie

Sport blijft leuk als je een gezond en aantrekkelijk lichaam voor ogen houdt en stap voor stap je doel bereikt. Het schrikbeeld van een dik en stijf lijf als uitgangspunt is minder prettig.

Op angst gebaseerd gedrag is beperkend, werkt verlammend en vreet energie. Door uitputtende wilskracht ligt opgeven op de loer.

Door plezier gemotiveerd gedrag stimuleert, voelt licht, geeft energie en brengt je in een vermogende stemming. Dit smaakt naar meer.

Vorm voor je publiek een aantrekkelijk (toekomst)beeld. En doe dat groots uit de doeken. Vertel in geuren en kleuren welke aantrekkelijke en realistische resultaten je doelgroep kan bereiken. Dat maakt je boodschap onweerstaanbaar en voedt een gezonde en natuurlijke motivatie.

Een aanvulling op Stoptober
Bovenstaand uitgangspunt blijkt ook een beproefd hulpmiddel als je sigaretten uit je leven wilt bannen.
Velen leggen de focus op ‘stoppen met roken’, maar houdt het verlangen naar een sigaret in stand.

Ergens vanaf willen is het in stand houden

Vertaal je weerstand naar waar je vóór bent.
Daar waar de één geld wil besparen, streeft de ander naar een betere conditie. Laatst vertelde iemand me dat hij wil stoppen om langer te leven, zodat hij zijn kleinkinderen kan zien opgroeien.
Voornemens die je positief initieert, zijn persoonlijker, geloofwaardiger, aantrekkelijker en leiden vaker tot succes.

Waar leg jij bij je presentatie het accent? Op bangmakerij of op het krijgen van plezier?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *