De 3 grootste moetens die jouw plezier in presenteren bederven

Ik moet om zeven uur op, ik moet ontbijten, ik moet op tijd de deur uit, ik moet mijn mails nog beantwoorden, ik moet de kinderen van school halen, ik moet nog boodschappen doen, ik moet naar een verjaardag, ik moet ontspannen, ik moet op tijd naar bed, ik moet nu slapen, ik moet… ik moet… ik moet… ik moet…. Pffff.

 

Door je te ontdoen van alle moeten, ontmoet je jezelf en de ander

 

Uit de psychologie blijkt wat de motor achter al ons moeten is: door moeten streven we onbewust naar liefde en erkenning. Want we zijn als de dood voor afwijzing. Ja, als de dood. Omdat je als kind nog niet voor jezelf kon zorgen, was je onder andere voor voeding, kleding en veiligheid afhankelijk van je verzorgers. Die verzorging was toen van levensbelang. Veel volwassenen vertonen nog steeds deze kinderlijke afhankelijkheid, alsof hun leven ervan afhangt. Hoe meer je denkt te moeten, hoe meer een natuurlijk presenteren onder druk staat. De drie meest voorkomende moetens zal ik met je delen.

 

Aanwezigheid heeft de kwaliteit van verwelkomen

 

1 Ik moet welkom zijn

‘Ik voel me vereerd dat ik gevraagd ben, met dank aan de vorige spreker, ik ben gevraagd om…, ik weet niet of ik gezien de tijd alles kan behandelen.’ Dit hoor ik vaak bij aanvang van een presentatie en noem ik oneigenlijke aanloopjes. Ze zijn vooral bedoeld om jezelf op je gemak te stellen en om tegelijkertijd te checken of je wel écht welkom bent.  Weet dat de ander speciaal voor jou komt en dat wat jij presenteert dus de moeite waard is. Wees daarom met jouw presentatie onvoorwaardelijk aanwezig en voel je daardoor meer dan welkom.

 

Als je iedereen te vriend houdt, maak je nooit échte vrienden

 

2 Iedereen moet mijn vriend worden

Dit zie ik vooral bij conflictvermijders en de zogenaamde pleasers. Uit angst voor afwijzing wil je iedereen geforceerd tot vriend maken. Je spreekt je nergens écht over uit, waardoor je nergens op aangesproken kunt worden. Stiekem is dat ook jouw bedoeling. Iedereen willen bereiken, heeft als uitkomst dat je uiteindelijk niemand bereikt. Als je vrienden wilt krijgen, moet je vijanden durven maken. En vergeet niet dat de hoeveelheid waardering die jij krijgt nooit meer kan zijn dan de mate waarin jij jezelf waardeert.

 

Perfectionisme doodt iedere vorm van humor en creativiteit

 

3 Ik moet perfect zijn

Wist je dat succesvolle mensen vaker falen dan niet succesvolle mensen? Falen ligt aan de basis van persoonlijke groei. En het delen van je blunders met je doelgroep ligt aan de basis van zakelijke groei. Ook hier gooit jouw angst voor afwijzing roet in het eten.

Een collega-ondernemer besloot ooit om elk kwartaal zijn drie grootste blunders te presenteren en vertelde welke lessen hij hieruit leerde. Het bleek een schot in de roos. Zijn aanvankelijke angst om als zwak en onprofessioneel gezien te worden, bleek ongegrond. In tegendeel: zijn openhartige voorkomen over zijn onzekerheden en worstelingen wekte juist extra vertrouwen en voedde zijn geloofwaardigheid. Daar zit ook jouw kracht.

 

Durf jij je kracht te tonen door je onzekerheden en mentale worstelingen te benoemen en te laten zien op welke manieren jij onderuit ging? En bovenal: wat denk jij allemaal te moeten, waardoor je jezelf het plezier in presenteren ontneemt? Besef dat jouw voorbeelden anderen tot steun zullen zijn.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *