Wat Heel Holland Bakt je leert over succesvol presenteren

Aangestoken door het Heel-Holland-bakt-virus sloeg mijn partner Jan de Hoop spontaan aan het bakken. Eerder waren de keuken en Jan geen vrienden. Ik was dan ook verrast over de kwaliteit van zijn baksels: een smaakvolle gemarmerde cake met vanille en chocola of een tropische variant met banaan, gember en kokos.
‘Al is de inhoud nog zo goed, alleen met een geschikte vorm bak je een succesvolle cake’, zegt Jan als een volleerde chef patissier. Vanzelfsprekende beginnerswijsheid denk ik stiekem J.

Door deze opmerking realiseer ik me dat veel ondernemers de inhoud van hun diensten en producten zonder geschikte vorm presenteren. Als je de inhoud van je presentatie niet concreet en praktisch invult, dan blijft het nietszeggend geneuzel:

Een persoonlijke aanpak, de klant centraal, hoogste kwaliteit, beste service, uniek in z’n soort, goedkoop, gebruik van natuurlijke ingrediënten en hoogwaardige materialen, duurzaam, innovatief, nieuw, betrouwbaar, puur, ambachtelijk  

Het zijn nietszeggende kreten, waar veel ondernemers hun website mee vervuilen.

Ik maakte me er ook jaren schuldig aan: abstract taalgebruik. Noem het holle frasen of lege hulzen. Nietszeggende inhoud, die dodelijk is voor elke presentatie.

 “Vorm zonder inhoud is leeg; inhoud zonder vorm is waardeloos”

Heel Holland Bakt laat zien dat de juiste vorm voor de inhoud het succes bepaalt. De cake in een klassieke rechthoekige vorm of een imposante taart met verschillende gekleurde lagen en rijk gedecoreerde etages. Het beslag kan verrassend, harmonieus of smaakvol zijn … zonder vorm blijft het een ondefinieerbare smakeloze drab.

“Vorm bepaalt de schoonheid van elke presentatie”

Zullen we samen een reis maken met unieke ervaringen, waar avontuur voorop staat? Momenten van ontspanning wisselen we af met uitdagende activiteiten.  En natuurlijk vergeten we de inwendige mens niet en doen we ons tegoed aan lekker eten …
Deze uitnodiging klinkt misschien sympathiek, maar is heel abstract. Het mist beeldvorming. Je moet moeite doen om je er iets bij voor te stellen.

“Beeldvorming is een essentiële vorm voor presentaties”

Ga je volgende week met me mee naar Kreta? Voor een fietstocht over glooiende hellingen, waarna we van de top ontspannen bergafwaarts naar de zuidkust roetsjen met aan de finish een verkwikkende duik in de Libische zee.  Voor de lunch zijgen we neer op een zonnig terrasje van een strandtent voor een lekkere Griekse salade met feta en tomaat onder het genot van een koel glas droge, witte wijn …

Kijk, nu heb ik het ergens over. Het verhaal spreekt tot de verbeelding, omdat het in een concrete vorm is gegoten. Als ik me specifiek uitspreek kan ik aangesproken worden op de inhoud.
Gebruik ik abstracte taal, dan spreek ik niemand aan en kan ik nergens op aangesproken worden. Het is een veelgebruikte manier om verantwoordelijkheden te ontlopen.

“Voorbeelden brengen je presentatie tot leven”

Ben je bakker, webdesigner, mediator, businesscoach, politicus, uitvaartverzorger of communicatie-expert, je draagt allemaal bij aan het vervullen van een specifieke behoefte van je doelgroep. Je product, dienst of boodschap vertaal je naar de dagelijkse praktijk van mensen. Alleen dan krijgen ze een beeld van welk aantrekkelijk verschil je voor hen maakt.
Probeer je voor te stellen hoe je hun leven door jouw toedoen verrijkt en illustreer dat met indrukwekkende praktijkvoorbeelden. Zelfs de presentatie van saaie kwartaalcijfers maak je daardoor boeiend en verteerbaar.


“Een beeld zegt meer dan duizend woorden …”


Bedenk eens hoe een gepassioneerde chef-kok gehurkt aan je tafel in een lokaal Frans restaurantje zijn dagmenu presenteert, waardoor het water in je mond loopt: Een dun gesneden ossenhaas van een Iers rund, gemarineerd in een dressing van oude sherry met krokante spekjes, met een kletskop van Parmezaanse kaas.
Het zijn beelden die het verhaal impact geven en daardoor langer in het geheugen blijven hangen.

4 antwoorden
  1. Peggy de Lange
    Peggy de Lange zegt:

    Ik? Ik bak ze bruin natuurlijk ;-). Met voorbeelden presenteren hoort bij mijn vak als imago expert waarbij ik mijn klanten leer zich zo te kleden dat hun uiterlijk hun woorden ondersteunt en dat zij authentiek en geloofwaardig overkomen. Ik zet mijn klant voor de spiegel en laat haar zien dat subtiele aanpassingen in het uiterlijk een wereld van verschil maken. Hoe leuk is dat!
    Wat zelf een presentatie aangaat, heb ik nog wel iets te leren. Noteren jullie mij voor 9 december? Dan kan ik namelijk wel 😉

    Beantwoorden
    • Coen Lievaart
      Coen Lievaart zegt:

      Peggy, daar word je volgens mij heel blij van: het spiegelbeeld samen zien vallen met een gezond zelfbeeld. En als je je goed voelt door de kleding die je draagt ben je een sierraad voor je omgeving.

      Je plaats voor 9 december is gereserveerd.

      Beantwoorden
  2. Leendert Klem
    Leendert Klem zegt:

    Sinds enige tijd ben ik abonnee op de nieuwsbrieven van Coen&Jan. Het presenteren van je bedrijf of organisatie valt of staat met de presentator. Zo had ik in mijn vroege jeugd al door wat verschil maakte tussen de een en de ander die voor de klas stond. Afgelopen week hadden mijn partner, mijn moeder en ik een gesprek over de Bijbel. U moet weten, mijn moeder is bijna 98 jaar, mijn partner is atheïst en ik, ik geloof het allemaal wel. Redelijk verschillende meningen dus. Los van de inhoud, samen in de auto op weg naar huis, moest ik aan mezelf toegeven dat ik nog aardig wat feiten wist op te lepelen uit het Oude Testament. Achteraf was mijn conclusie dat dit toe te schrijven was aan zeer de bevlogen godsdienstonderwijzer op de zondagsschool, die kon vertellen, (lees in dit kader presenteren) alsof ik er zelf bij geweest was. Ik ‘voelde’ als het ware de verhalen i.p.v. herinneren. In mijn dagelijkse bezigheden komt presenteren regelmatig op mijn agenda voor. Ik probeer het gevoel van het onderwerp zo concreet mogelijk, en met een snufje eerlijke humor, te maken voor de toehoorders. Dat maakt hen betrokken en enthousiast. Maar vast staat dat ik bij gelegenheid de VIP cursus bij bovengenoemde heren wil gaan volgen. Want er is nog veel te leren op dit vlak. Zeker als je boodschap vernieuwend en on-coventioneel is.

    Beantwoorden
    • Coen Lievaart
      Coen Lievaart zegt:

      Wat een mooi en persoonlijk verhaal, Leendert. Dat doet me aan iets denken:
      ik zag deze week een portret op tv-Rijnmond over Ger Koedam, een succesvol horecaondernemer uit Rotterdam. Ger verliet als kleine jongen vroegtijdig de school. Onderwijs boeide hem niet en hij had moeite met autoriteit. Hij vertelde met glinsterende ogen, dat hij als uitzondering met plezier terugkijkt op de verhalen van zijn godsdienstleraar.

      Dit doet me beseffen dat verhalenvertellers succesvol zijn, omdat ze, net als een godsdienstleraar, ergens heilig in geloven …

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.