Hoe je met spruitjes succesvol kunt presenteren
Heb jij ooit een presentatie meegemaakt, die te kort was?
Nee, hè? Meestal is iemands presentatie (veel) te lang. Dat zorgt al snel voor verveeld op de smartphone kijken of erger nog: hoorbaar geeuwen.
Ben jij ook te lang van stof, wanneer jij je product, dienst of boodschap presenteert?
Veel mensen zijn bang dat ze onvolledig zijn en proppen hun presentatie vol met overbodige details. Anderen streven uit onzekerheid naar status en storten al hun beschikbare kennis over het publiek uit. En als je om de kern heen blijft draaien, kom je niet to the point. Het zijn beproefde manieren door met te veel woorden je publiek te vervelen.
Spruitjes maken indruk …
Aan het begin van onze presentatietrainingen merk ik dat deelnemers met hun presentaties vaak abstract en algemeen blijven. Het kost me dan moeite om me iets bij hun verhaal voor te stellen. Het zou mij bijvoorbeeld helpen als ze niet langer over groenten maar over spruitjes spreken. Groenten zijn abstract, maar spruitjes zie ik direct voor me.
Je presentatie maakt indruk als je concrete voorbeelden gebruikt.
Alle informatie die niet in dienst staat van het doel van je presentatie noemen we ruis en is overbodig. Alleen als je tot de verbeelding spreekt, krijgt de presentatie een emotionele lading, waardoor je het publiek raakt.
Veel kernboodschappen bevatten ruis.
Probeer daarom je boodschap zo kort mogelijk te maken. Daarmee dik je ‘m in en neemt de impact toe. Een korte en heldere boodschap wordt vaker een herinnering.
Zelfs een nauw samenwerkend team slaat met een te lange kernboodschap de plank mis.
Ik vraag teamleden regelmatig om hun bestaande boodschap korter te maken, in te dikken. Daardoor komen ze tot de kern van de zaak.
Vaak merken ze dan dat ze soms jarenlang een verschillende uitleg aan hun boodschap gaven. Dit leidt altijd tot misscommunicatie met veel verspilling van onderlinge betrokkenheid, tijd en geld.
Een kernachtige boodschap sluit aan op de behoeften en belangen van je doelgroep.
Hierdoor voelt je doelgroep zich gekend en denkt: Hé, hij heeft het over mij. Het vormt de basis voor een prettige samenwerking.
Kom in maximaal zeven woorden tot de kern van je boodschap.
Een korte, heldere boodschap zie ik voor me en kan ik me later nog herinneren.
Zo moest een dijkgraaf van een waterschap in een kernboodschap uitleggen wat de belangrijkste taak van zijn organisatie is. Hij bedacht: Sterke dijken, droge voeten. Spruitjes in plaats van groenten. Je ziet het direct voor je!
Een kernboodschap is je houvast
Bij oplopende spanning, opkomende onzekerheid of verwarring tijdens een interview, onderhandeling of presentatie kun je altijd naar je kernboodschap teruggrijpen. Door je kernboodschap uit te spreken, zie en voel je direct weer de essentie van je verhaal. Vanuit de kern bewandel je makkelijk relevante zijwegen, noem je ondersteunende argumenten, geef je pakkende voorbeelden of beantwoord je enthousiast vragen uit het publiek. Dat geeft je vertrouwen en zorgt ervoor dat je met groot gemak en veel plezier een presentatie geeft.
Leuk! En zo komen we samen tot de kern!
Goede tips! Je kunt het nog sterker maken door uit de zin: “daardoor komen ze tot de eigenlijke kern van de zaak” het woord ‘eigenlijk’ weg te laten. Het zwakt de zin af, en voegt niets toe. Het zou ook vervangen kunnen worden door ‘feitelijk’ , maar korter is duidelijker zoals je schrijft.
Voor Jan het volgende dat korter mag: aan het einde van je nieuws-uitzending voeg je vaak toe: ” mede namens het hele team…..en ook namens…dan noem je weer een naam…extra dus ( wij kennen dat teamlid niet, dus niet relevant!) Dat mag dus ook korter
Bedankt voor de goede suggesties! Ik ga mijn boodschap ook kort en krachtiger maken.
Groet,
Ton Heerding.
Je hebt helemaal gelijk Ton, het woordje ‘eingenlijke’ heb ik direct verwijderd. Dank voor de tip.
Van Jan weet ik dat zijn afscheid met tweemaal ‘namens’, weliswaar dubbelop is, maar inmiddels een soort gimmick is waar vooral de mensen achter de schermen van genieten.
Groet, Coen (ook namens Jan)
Ha, wat bijzonder dat ik jullie blog nu juist lees!
Want voor vandaag staat ‘indikken’ op mijn programma. Na veel interessante gesprekken met diverse mensen zal ik binnenkort mijn advies over de structuur van ondersteuning binnen een school presenteren. Mijn valkuil is natuurlijk dat ik te veel details wil vertellen. En wat leerden jullie me? Wees kernachtig, concreet en vertel vanuit wie je bent.
Ik heb het onlangs toegepast in een workshop over werken in een vaste structuur. En met succes. Met jullie dag in mijn hoofd én de opmerking van mijn dochter dat ik maar gewoon moest vertellen, want ik had het toch wel in mijn hoofd.
Een avond over structuur, met alleen een aantal foto’s en mijn verhaal. Ik vond het een uitdaging, en ieder was er blij mee.
Structuur van ondersteuning binnen een school leent zich heel goed voor een levendige presentatie. Onthou dat ‘structuur’ een proces is en ‘ondersteuning’ een middel. Beide in dienst van een belangrijk doel (resultaten) van de school.
Uit de gesprekken met betrokkenen weet je inmiddels hoe dat concreet in de praktijk uitwerkt. En vergeet inderdaad niet te vertellen waar jij rond dit onderwerp nou zo blij van wordt.
Veel succes Marianne 🙂
Dank je Coen!