Iedereen kan met liefde presenteren

Jeroen doet mee aan onze presentatietraining en kan heel boeiend vertellen. Zoals al onze deelnemers dat kunnen. Alleen weten ze dat voor aanvang zelf nog niet. Jeroen draait met een glimmende, oude auto onze oprit op. Het blijkt een bordeauxrode Citroën DS met open dak. Met voelbaar plezier vertelt hij honderduit over zijn pas aangeschafte liefde. Zijn enthousiasme werkt aanstekelijk. Hoewel ik zelf weinig met auto’s heb, begin ik met een extra boost aan de training.

Wat stel jij jezelf voor, wanneer je jezelf voorstelt?

Als eerste oefening vragen Jan en ik onze deelnemers om zich afzonderlijk, zonder voorbereiding, aan de groep voor te stellen. Met een verlegen glimlachje komt Jeroen naar voren. Nerveus friemelt hij aan zijn overhemd, kijkt half over zijn bril heen en stamelt: ‘Goed, zal ik dan maar beginnen…?’ Hij maakt geen oogcontact en lepelt inspiratieloos zijn cv op. Na zijn laatste zin hoor ik een diepe zucht en keert hij als in een reflex terug naar zijn veilige stoel.

Als presentatiecoach weet ik inmiddels dat iedereen een boeiend verhaal kan vertellen. Iedereen? Ja, iedereen. Ook Jeroen laten we dat vandaag ervaren. Sterker nog: hij zal versteld van zichzelf staan.

Allereerst maken we duidelijk dat een boeiende presentatie niets anders is dan iets te vertellen, waar je vol van bent. Of het nou een hartstochtelijke date is, een door je dochter gebakken overheerlijke pizza, je avontuur op je fiets door de Pyreneeën, of toch die bordeauxrode liefde op wielen? Stuk voor stuk zijn het verhalen, waar je vol van bent en waar je met gemak en enthousiast over praat.

Het gaat niet om wat je presenteert, maar met hoeveel liefde je dat doet

En als je nou iets zakelijks ‘moet’ presenteren wat je saai vindt, of als het als een keurslijf voelt door te strakke protocollen van het bedrijf?’ Besef dan dat als je iets presenteert waar je niet achterstaat, of je ongemakkelijk bij voelt dat je nooit geloofwaardig overkomt. Je optreden zal eerder wantrouwen oproepen. Ik kom nog te vaak woordvoerders tegen die het woord voeren over zaken waar ze zelf niet achterstaan en verbaasd durven te zijn dat hun boodschap niet bij het publiek overkomt.

Wij vinden dat je pas recht van spreken hebt, als jijzelf deel uitmaakt van je presentatie. Voel je aanvankelijk weerstand of ongemak bij wat je wilt presenteren, achterhaal dan waar die weerstand vandaan komt. Zijn het belemmerende gedachten, presenteer je op een te hoog abstractieniveau, of mis je enthousiasme bij je doelgroep over een bepaald product?

Informeren zonder inspireren is als champagne zonder prik 

De presentatie van het jaarverslag van een groot energieconcern trok elk jaar minder publiek. Het bedrijf riep onze hulp in, om het tij te keren. De presentatie moest leuker en aantrekkelijker, opdat het meer publiek zou trekken. Cijfers zijn van zichzelf net zo opwindend als een hoorntje zonder ijsbolletje. Allereerst vertaalden we de cijfers naar het smoelwerk van het bedrijf (identiteit) en naar de belevingswereld van hun doelgroep (behoeften). We maakten de laatste ontwikkelingen, huidige tendensen en verwachtingen zichtbaar. Maar ook de angsten en blunders achter de cijfers bleven niet onbenoemd. Hierdoor kregen de cijfers een menselijk gezicht met een sympathieke uitstraling. Mensen houden van mensen. Vooral wanneer ze op zichzelf lijken. 

Alles wat je uit liefde presenteert, heeft bestaansrecht

Ga voor jezelf eens na, in hoeverre jij als persoon en jouw doelgroep deel uitmaken van je zakelijke presentatie. Hoeveel liefde voel jij voor jezelf, je werk en de ander?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *