Ik wil voelen wat je zegt

Als angstige puber belandde ik in de finale van een kampioenschap stijldansen. Geheel onverwachts en vooral heel ongewild. Op het hoogtepunt ontvluchtte ik met een plassmoes de dansarena, om vervolgens niet meer terug te keren.
Heel soms schrik ik nog wel ’s wakker van het wanhopige gezicht van mijn danspartner Monique, die ik destijds akelig in de steek liet.

Ingrijpende gebeurtenissen, zoals deze, vergeet je niet snel. Sommige staan voorgoed in je geheugen gegrift: je eerste schooldag, je eerste zoen, je eerste bruiloft, de ontdekking van je vreemdgaande vriendje,  je scheiding, het verlies van een dierbare… Het zijn ingrediënten voor levenslange herinneringen.

Het zijn de herinneringen die ons gedrag bepalen

Ook een winkel- of restaurantbezoek blijft je soms bij. Naast het product is de houding van het personeel van grote invloed. Waar voor je geld krijgen is fijn. Het overtreffen van je verwachtingen maakt pas echt indruk. Ongeïnteresseerde verkopers of je echt geholpen voelen. Het zijn de soort herinneringen die bepalen of je ergens terugkeert.

Bedrijven en ondernemers stellen graag hun klant centraal. Althans dat zeggen ze.  In de praktijk blijkt de affiniteit met de klant vaak ver te zoeken en blijkt ‘de klant centraal’ een uitgehold cliché.
Naast de inhoud en mooie houding is het de intentie achter je presentatie waar de ander op reageert. Bestook je de ander met technische specificaties, staat het behalen van je target voorop, of pronk je iets te dominant met je kennis, ervaring en interessante relaties?
Alleen wanneer jij tijdens je presentatie de ander onvoorwaardelijk op de eerste plaats zet, voelt degene zich in het zonnetje gezet. Van daaruit onderzoek je zijn of haar diepste verlangens en hoe je hem/haar het best kan helpen. 

Herinneringen kleuren je belevenissen

Abstracte woorden vervliegen en laten geen sporen achter. Met het gebruik van jouw eigen herinneringen bezorg je mensen de mooiste belevenissen. Wees onderdeel van je verhalen. Laat je hart spreken. Je gevoel leid je naar relevante voorbeelden die met de juiste woorden en zinnen anderen aanspreken.

Het vraagt van jou een kwetsbare houding en de bereidheid om je te laten kennen. Je bent het waard om gezien en gehoord te worden. Want we gaan graag met mensen om die echt zijn.

Mensen kijken graag naar het Ontbijtnieuws, omdat Jan zo lekker zichzelf is. Naast al het vervelende nieuws, is er gelukkig ook goed nieuws: als je ongefilterd jezelf presenteert, zien mensen je zitten en komen ze graag bij jou terug.

Geef aan waarom jij gelooft in wat je vertelt en ondersteun dat met persoonlijke voorbeelden. Jouw eigen ervaringen zijn emotioneel geladen. Je ziet ze voor je en liggen vooraan in het geheugen, zo voor het grijpen.  Beschrijf het in je eigen geuren en kleuren. Het zijn plaatjeswoorden, waardoor je nooit met een mond vol tanden staat.

Presenteren is emotioneren

Je mag presenteren waar je vol van bent. Jouw enthousiasme inspireert je publiek. Jouw betrokkenheid maakt je publiek betrokken en voedt de interactie.

2 antwoorden
  1. Coen Lievaart
    Coen Lievaart zegt:

    Hi Daphne,

    Maak je geen zorgen. Alle dingen die je noemt hebben andere deelnemers ook last van. Wij beloven dat jij na de training op elke moment een boeiend verhaal kan vertellen. En wat betreft faalangst, daar hebben Jan en ik ook mee geworsteld :-). Natuurlijk vertellen we jou hoe hoe wij daar tegenwoordig mee omgaan.
    Deze week starten we met de voorbereiding en hebben we weer contact.

    Leuk om je binnenkort bij ons thuis te verwelkomen.

    Warme groet, Coen

    Beantwoorden
  2. Daphne Hovinga
    Daphne Hovinga zegt:

    Hi Jan en Coen,… ik kom binnenkort bij jullie leren hoe ik kan presenteren als mezelf, maar dat wordt nog een hele kluif, want bij de zinnen: “Geef aan waarom jij gelooft in wat je vertelt en ondersteun dat met persoonlijke voorbeelden” schiet ik al in de stress (WAT moet ik dan vertellen, waar moet ik het over hebben), terwijl het er bij jullie zo makkelijk uitziet. Wat jullie schrijven begrijp ik en daar ben ik het ook zeker mee eens, dus dat scheelt, maar ik hoop dat jullie ook een truukje hebben tegen zenuwen of faalangst 🙂 Tot gauw, Daphne

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *