Je helpt je presentatie om zeep door ‘m uit je hoofd te leren

Ik heb een lichte allergie voor visite. Vooral als het onverwachts voor de deur staat.
Zoals vandaag: mijn broer en zijn vriendin.
Het is rond etenstijd.
Hoe kan ik zo snel nog iets te eten maken?
Ik werp een blik in mijn koelkast: saucijsjes, kaas, groenten, pasta van gisteren. Ik haal diep adem. Ik zie voldoende ingrediënten voor een smakelijke maaltijd.
Ik blijk meer in huis te hebben dan ik dacht.
Zo is het ook met de voorbereiding van een presentatie.

Hoe lang duurt de voorbereiding voor een goede presentatie?
Als je aan onze presentatietraining meedoet, mag je van ons niets voorbereiden.
Spannend? Altijd!
Effectief? Zeker weten.
Want wij weten allang dat jij kunt zwemmen. Heel goed zelfs. Alleen moet jij dat zelf nog doorkrijgen. Je hebt te lang aan de kant staan treuzelen. Je wilt veel voorbereidingstijd en allerlei garanties. Dit versterkt je overtuiging dat je hard moet werken voor een succesvolle presentatie.
Om het tegendeel te ervaren, gooien wij je liefdevol in het diepe.
Na slechts een korte, intensieve training ben je doordrongen van het feit dat je zelfs onvoorbereid een goed verhaal kunt houden.

Een goede voorbereiding is een lange voorbereiding.
Dat is wat mensen denken en is een van de grootste valkuilen.
Veel mensen bereiden zich te lang voor en ook nog eens op de verkeerde manier. Ze repeteren hun presentatie stuk.

Ikzelf volgde ooit een cursus spreken in het openbaar.
Ik was 17 jaar en onzeker, maar ik had kennelijk toch de behoefte om in de belangstelling te staan.
Ik maakte mij erg druk om het naderende examen. Mijn presentatie ging over drankmisbruik. Als voorbereiding leerde ik alles uit mijn hoofd. De tekst dreunde ik wekenlang tweemaal daags op. Mijn grootste angst was om op het examen voor alle deelnemers en hun meegebrachte familieleden mijn tekst niet meer weten.
Ik dreunde tijdens het examen met trillende stem mijn tekst op. Ik miste geen enkel woord.
Als beoordeling kreeg ik een vier en de opmerking dat mijn verhaal elke bezieling miste.

We hebben van jongs af aan geleerd dat we ons hoofd erbij moeten houden en dat we hard moeten werken om iets te bereiken.
De meeste mensen bereiden zich juist te goed voor. Sommigen leren, net als ik vroeger deed, hun teksten uit het hoofd. Waarom werkt dat niet?

Taal is beeldvorming.
Als je zinnen gaat stampen, vervagen de beelden in je hoofd. De bijbehorende emotionele lading lost dan op. Vervolgens braak je alleen nog maar woorden uit en zal het niemand boeien.
Je inspireert je publiek, als je tekst ook een emotionele lading bezit. Woorden bevatten een emotionele lading als je er plaatjes bij ziet.

Zo bereid je je succesvol voor:

  • Je kent de kern van je boodschap.
  • Je spreekt tot de verbeelding door het gebruik van voorbeelden.
  • Je bent je bewust van je eigen drijfveren: jouw persoonlijke link.
2 antwoorden
  1. Peter Rutten
    Peter Rutten zegt:

    Ik moet jullie in deze helemaal gelijk geven.
    Ik ben lid van de netwerkvereniging BNI. Afgelopen half jaar ben ik trainerscoördinator geweest. Doel tijdens deze wekelijkse 4 minutenpresentatie is om de mede chapterleden beter te laten Netwerken, betere aanbevelingen weg te geven etc.
    De trainingen met de grootste voorbereiding drongen minder door dan dat ik de 4 minuten “uit de losse pols” gaf.
    ik kreeg op het einde dan ook regelmatig reacties met opmerking als, zo had ik het nog nooit bekeken en gedaan. Het helpt.
    Ik kan dus alleen maar zeggen, als de kern weet, aanvoelt hoe de luisteraars erbij zitten kun de beleving en passie toevoegen waardoor je een gewaardeerd spreker bent en doordringt toe die luisteraars.

    succes verzekerd

    Beantwoorden
    • Coen Lievaart
      Coen Lievaart zegt:

      Ja Peter, je raakt inderdaad de kern: als je de verbinding met je publiek aangaat. Als je het publiek echt ziet en hoort, dan voel je jezelf ook gezien en gehoord. Door oprechte aandacht voel je je gesteund. Dat maakt presenteren zoveel leuker.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *