Wat niemand weet over slaapverwekkende intro’s en een halfbakken slot

Met dank aan de vorige spreker …, Ik voel me vereerd dat ik gevraagd ben om …, Ik wil het met jullie hebben over …, Ik heb weinig tijd, dus kan ik niet alles behande­len …, Zoals mijn voorganger al zei …
Uit angst voor een ferme start van hun presentatie beginnen velen met deze slappe nietszeggende introotjes.  Met deze misplaatste aanloopjes suggereren ze dat ze nog niet écht begonnen zijn. Het is een soort valse steun, waarmee je je publiek niet serieus neemt.

Velen denken dat een presentatie pas begint, als je begint met praten. Dit is een groot misverstand. Je presentatie begint als het publiek jou ziet … nog voordat je een woord gezegd hebt. Op het mo­ment dat je in beeld bent, krijgt het publiek al een bepaalde indruk van je. Het is de invloed van je non-verbale gedrag.

Je lichaamshouding, manier van bewegen, gezichtsuitdruk­king en de mate van oogcontact bepaalt voor het allergrootste deel de kwaliteit van je presenta­tie.

Van contact naar verbinding
Als je een presentatie geeft, wil je gezien en gehoord worden. Hiervoor moet je aller­eerst zelf je publiek willen zien. Zien gaat verder dan kijken: bij kijken vang je een beeld op je netvlies. Bij zien is er sprake van gewaar­worden: je geeft betekenis aan het beeld. Alleen als je ziet, is er sprake van verbinding en voel je je met elkaar verbonden.

Kijken doe je met je ogen, zien … met je hart 

Voordat je begint met praten, neem je de tijd om bewust via oogcontact met het publiek in verbinding te komen. Met oprechte belangstelling ervaar je dat je tegelijkertijd aandacht voor de ander en jezelf kunt hebben. Als je je met de ander verbonden voelt, begin je met praten.

 

Een slot dat geen vruchten afwerpt
Door gebrek aan tijd moet ik dit helaas overslaan …, met meer tijd, was ik hier dieper op ingegaan …
Het is een gebrek aan professionaliteit, als je je tijd niet goed indeelt en aan het eind van je presentatie zegt dat je tijd tekort komt.

Ook de volgende dooddoeners liggen op de loer: Ik hoop dat jullie het allemaal een beetje konden volgen …, Was dit wat jullie ervan verwachtten …?, Ik hoop dat jullie er wat van opstaken …, Bedankt voor jullie aandacht en misschien tot een volgende keer.

Als je wilt dat het publiek met een bepaald inzicht of soort ervaring huiswaarts keert, moet je ruimte laten om de impact van je verhaal over te laten komen. Dat doe je eenvoudig door op cruciale momenten je mond te houden.

De afsluiting is niet het moment om beleefd te zijn. Wees meer dan duidelijk in wat je van je publiek verwacht. Doe je publiek een aantrekkelijk aanbod, zodat ze een volgende stap kunnen zetten om met jou in zee te gaan. Of bied ze een voorproefje van jouw product of dienst dat naar meer smaakt.

Hou er rekening mee dat wat je als laatste zegt, het best bij je publiek blijft hangen. Zorg dus voor een laatste zin met impact. Dat kan heel goed het herhalen van je kernboodschap zijn.
En vergeet niet dat bij het uitspreken van je laatste zin je presentatie niet afgelopen is. Door de impact van je laatste zin, heeft je publiek behoefte om samen met jou in contact te blijven. Richt je hiervoor met je volle lichaamsbreedte naar het publiek en hou ontspannen oogcontact. Dit is een kostbaar moment, waarbij je je mond houdt en de emotionele lading in de ruimte door resoneert.

Hoe zorg jij voor een sterk begin en een krachtig slot? Je kunt hier een berichtje achterlaten. We leren graag van je!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *