Omdat niet alle kappers homo zijn …

Je verhaal is goed, maar overtuigt niet
Praten met een bekende gaat je makkelijk af, maar het spreken voor groepen kost je moeite. Je presentaties bereid je goed voor, maar ze laten geen ruimte voor interactie met je publiek. Daardoor blijft je optreden formeel en saai. Je weet dat het anders moet. Je weet niet hoe, dus doe je meer van hetzelfde.

Even terug naar het begin
Heb je een beeld van je klanten? Waar maken ze zich zorgen om? Wat vinden ze belangrijk? Waaraan hebben ze behoefte? Waarmee hebben ze moeite? Wat zijn hun ervaringen met jouw aanbod? Wat zijn hun problemen die jij gaat oplossen?

“Als je kennis bezit, geef je antwoorden; als je wijs bent, stel je vragen”

Alleen je klanten weten het échte antwoord op deze vragen. Alleen zij kunnen informatie geven over hun ervaringen, behoeften, verlangens, zorgen, problemen en dromen rond jouw aanbod. Dat maakt je klant tot je beste leermeester.

Ik merk dat de klant mij sympathieker vindt als ik ‘m meer vragen stel dan antwoorden geef. Hij waardeert mijn oprechte belangstelling. Hij voelt zich aangesproken en neemt een open houding aan. Door hem het vertrouwen te schenken dat hij meer weet dan ik, krijg ik dit vertrouwen dubbel en dwars terug. Dit legt een basis voor onderling vertrouwen, waardoor we constructief kunnen samenwerken.

Mijn presentaties worden interactiever wanneer ik open vragen stel
Open vragen stimuleren mijn publiek tot zelfreflectie en het leggen van verbanden. Ze worden zich bewust van hun behoeften en nemen hun verantwoordelijkheid bij het stellen van doelen en maken eigen keuzes. Dit proces versterkt de toewijding voor onze samenwerking.

Niet alle kappers zijn homo
Ook jij stopt mensen in hokjes. Dat geeft structuur en houdt het leven overzichtelijk. Hoe open minded je ook bent, stiekem blijf je op zoek naar bevestiging van je overtuigingen en vooronderstellingen. Zo gaan we ervan uit dat kappers homo zijn, ambtenaren lui, bankiers onbetrouwbaar, ouderen minder productief, Marokkanen crimineel, vrouwen slechte chauffeurs, jongeren creatief …

Bij een nadere kennismaking met mijn klanten vegen zij gelukkig mijn vooroordelen snel van tafel. Ik maakte kennis met een onverschillige en kritische man, die volgens mij weinig van mij moest hebben, maar die later een enthousiaste en goed betalende klant werd. Of een bescheiden dame met boers accent die ik in het hokje ‘gewone huisvrouw’ plaatste, die bij nader inzien een succesvolle zakenvrouw bleek.
Tegenwoordig probeer ik ieder mens als uniek te zien en toets ik nauwkeurig mijn vooroordelen. Ik laat me graag verrassen door unieke, persoonlijke verhalen.

Over jou, die dit leest, weet ik ook niets
Waarom voel jij je zoals jij je voelt, waarom gedraag jij je zoals jij je gedraagt en waarom denk je zoals je denkt? Als ik je antwoorden niet afwacht, dan vul ik het in met eigen verzinsels.
Mijn oprechte niet-weten-houding maakt de kans op een constructieve samenwerking met jou een stuk groter. Ik wil je graag leren kennen. Het woord is nu aan jou :-).

1 antwoord
  1. Cornelis Peters
    Cornelis Peters zegt:

    Via de blogacademie kom ik op jouw blog terecht. Ik heb het geïnteresseerd van begin tot eind gelezen. Uitnodigende en verrassende titel. Dat in hokjes plaatsen – dat doet inderdaad iedereen. Succes met je werk en je blogs. Hou het in mijn achterhoofd om nog eens contact op te nemen over presentatie tips.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *