Pas op, … dit virus is dodelijk!

De Mannequin Challenge, genderneutrale kinderkleding en de Fidget Spinner zijn onschuldige en nietszeggende hypes uit Amerika en waaien vaak weer snel over.

Gevaarlijker is een uiterst besmettelijk en dodelijk virus dat razendsnel miljoenen slachtoffers maakt. Het virus heet High Rising Terminal (HRT), ook bekend als uptalk of rising inflection. Onderzoekers zien Zuid-Californië als besmettingsbron. Anderen wijzen naar Australië. Daar noemen ze het Australian Question Intonation.

Ook onze doelgroep lijkt inmiddels besmet.
We hebben het over het hoog eindigen van zinnen als we praten. Daar waar een punt hoort, laten we een komma horen.

Een dodelijk virus?
Jazeker, het doodt elke presentatie. Je optreden krijgt geen kans om tot leven te komen. Elke potentie van deskundigheid, autoriteit en geloofwaardigheid wordt volledig in de kiem gesmoord.

Je maakt pas écht een punt, als je ‘m durft te zetten

Elke zin die je met een komma eindigt, klinkt als een vraag. De toon gaat aan het eind van de zin omhoog, waardoor je boodschap vervliegt en niet overkomt. Met het zetten van een punt, volgt automatisch een natuurlijke rustpauze: het moment waarop de impact (emotionele lading) van wat je zegt bij de luisteraar aankomt.

Sommigen gebruiken uitsluitend komma’s tijdens hun presentatie. Het klinkt als één lange monotone volzin zonder rustpauzes. Alle zinnen klinken hetzelfde. Je jaagt jezelf enorm op, omdat je zin steeds maar niet af komt. Heel vermoeiend en slaapverwekkend.

Spreken van komma naar komma klinkt ook onbestemd, zeurderig en meisjesachtig.
Onderzoek laat zien dat het tweemaal vaker bij vrouwen voorkomt. Ander onderzoek toont aan dat mannen vrouwen tweemaal vaker onderbreken dan hun seksegenoten. Door komma’s klinkt de boodschap: Wacht, ik ben nog niet klaar… Dat zou een reden kunnen zijn dat dames vaker komma’s gebruiken (floorholding).

Een komma laat (ver)vliegen … een punt laat landen

Een ander onbewust doel: als je uitspraken als een vraag laat klinken, ben je zelf kennelijk niet zo zeker van je verhaal. Hierdoor neemt het publiek je minder serieus en zal je er minder snel op aanspreken.
Als je wilt dat je boodschap aankomt, dan moet je de boodschap vocaal neerzetten. En dat doe je door het zetten van een punt. Daardoor krijgt je verhaal structuur en een levendige intonatie.

Veel deelnemers aan onze presentatietrainingen hebben aanvankelijk moeite met het zetten van punten.
Wij laten ze bewust punten zetten, waarmee we hen dwingen om natuurlijke rustmomenten te creëren. Zo resoneert de impact van hun verhaal in stilte door bij het publiek. Zo ervaren spreker en publiek een sterke binding met elkaar. Sprekers zijn verrast dat zij juist met deze stiltes het meest zeggen.

Namen van personen en zaken van betekenis eindig je altijd met een punt

Kinderboeken zijn ideaal om te oefenen. Lees de korte zinnen hardop en gebruik bewust één tel rust na een komma en twee tellen rust na een punt. Als je jezelf die rust niet gunt, doe het dan tenminste voor je publiek.

Wil je mensen overtuigen en motiveren om met jou in zee te gaan? Zorg dan dat je belangrijkste zinnen met een punt eindigen, waarna een moment van gepaste stilte volgt. Een punt is een punt, wanneer je met de toon van je stem omlaag gaat. Alleen zo, raak je het publiek en kom je geloofwaardig over.

2 antwoorden
  1. Stan Lenssen
    Stan Lenssen zegt:

    Wat een waardevolle presentatietip weer! Sowieso dank voor al jullie nieuwsbrieven.
    Ik zal er eens extra op gaan letten, die komma’s waar we eigenlijk een punt willen maken. Ik betrap me er zelf op dit te doen als ik weinig voeling heb met het verhaal dat ik breng. De remedie: Wat is de boodschap die mij warm maakt? Zoek ‘m op. Elk verhaal heeft er een.
    Alle goeds,
    Stan

    Beantwoorden
    • Coen Lievaart
      Coen Lievaart zegt:

      Leuk dat je reageert, Stan.
      Ik heb je verschillende keren zien optreden. Die momenten blijven me bij, omdat je inderdaad meebeweegt met waar je hart naar uit gaat.
      Tijdens presentatietrainingen merken we dat deelnemers met het zetten van punten aanwezig blijven. En blijkt een voorwaarde voor verbinding met je publiek.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *