Waarom jij recht van spreken hebt

 Waarom jij recht van spreken hebt 

‘Hoe gaat het met je?’, Hoe was je vakantie?’, ‘Ga je nog leuke dingen doen met de kerst? Het zijn vragen, waar je makkelijk antwoord op geeft. En als je niet oplet, vertel je nog een amusant verhaal bovendien. Geheel vanzelfsprekend.

Gedachten als: Is mijn verhaal wel interessant genoeg?, Is de ander slimmer dan ik?, Wat als ik straks een black-out krijg?, komen niet in je op. En het gebruik van PowerPoint is al helemaal belachelijk.

Hoe anders is dit, wanneer je leidinggevende vraagt om voor een groep mensen iets over je project te vertellen. Dat klinkt serieus en lijkt het ineens van groot belang. Rampscenario’s poppen op in je hoofd en je twijfelt of je dat wel kan en of dit wel goed gaat. Misschien breekt het angstzweet je al uit en verzin je duizend en een excuses om eronderuit te komen.

Weet je dat jouw stemming en je houding aanstekelijk en sfeerbepalend zijn. Daarom maakt het voor je publiek een groot verschil, of je enthousiast een verhaal vertelt of dat je met angst en beven het liefst door de grond zakt.

Als je een verhaal kan vertellen, kun je ook presenteren

Een succesvol verhaal is een succesvolle presentatie. Je unieke talenten, kwaliteiten en ervaringen zijn de ingrediënten voor een aantrekkelijk verhaal, waarmee jij je onderscheidt. Onthoud dat jouw bijdrage het leven van je doelgroep kan verrijken. Laat ze daarom niet in de kou staan.

Raak je al enthousiast? Mooi. Het voedt je behoefte om met je aanbod naar buiten te treden. Het is het startsein voor een succesvolle presentatie.

Ik beloof je dat ook jij met al je kwaliteiten een winstgevende presentatie kunt geven. En dat met groot gemak en veel plezier. Eerdere deelnemers gingen jou voor en stelden me hierin nooit teleur. Samen met jou ontdekken we, wat jou inspireert en motiveert in je boodschap. Het zijn unieke krachten, die je optreden geloofwaardig en vertrouwenwekkend maakt. Het is een essentiële omslag, waardoor jouw doelgroep zich met je product, dienst of boodschap wil inlaten.

Begin bij het origineel: jezelf!

Keer met je aandacht naar binnen en weet wat jou het meest raakt in je aanbod. Daardoor weet je wat jou beweegt en waarom je met je aanbod naar buiten wilt treden. Het is een persoonlijke, authentieke link met je presentatie die jouw optreden geloofwaardig maakt.

Is het je weleens opgevallen dat mensen die zich uitgebreid aan je voorstellen, weinig echt van zichzelf prijsgeven? Het is vaak een droge opsomming van wat ze allemaal hebben gedaan en waar en wanneer het plaatsvond. Ze identificeren zich met zogenaamde functionele waarden: kennis, opleiding, bedrijven en baantjes. Het oplepelen van je cv is niet aantrekkelijk en laat je doelgroep koud. Voor velen is het een stiekem motief, waarmee ze een echte ontmoeting uit de weg gaan.  

Ga voor jezelf eens na, in hoeverre jij als persoon deel uitmaakt van je zakelijke presentatie. Heb je de moed om daarin concrete dingen van jezelf prijs te geven? Neem gelijk je motieven (lees excuses) onder de loep, die jou aan de zijlijn van je presentatie laat staan. Ik ben benieuwd wat je tegenkomt.

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *