Wat mijn eerste zoen voor jouw presentatie betekent

Onze kaken houden elkaar in een soort houdgreep.
Het voelt ongemakkelijk en is verre van lekker.
Heel anders dan in de film.
Ze kucht. Voor mij een moment voor wat extra zuurstof.
Het was mijn kennismaking met de eerste grote-mensen-zoen.
Het liefdespad onthulde later nog meer geheimen.
Bijvoorbeeld dat ik veel liever met jongens zoende.

Hoe groter de
indruk, hoe sterker je herinnering

Je kent ze vast ook wel: momenten die je nooit zult vergeten. Een herinnering met een emotionele lading.  Wat je gisteren op je brood smeerde, zal je waarschijnlijk niet meer weten. Het maakte te weinig indruk. Maar je weet vast nog, wanneer en waar je was toen je per ongeluk een rot ei at.
Velen herinneren zich ook nog het moment waarop een vliegtuig zich in de Twin Towers boorde. En de wat ouderen onder ons, herinneren zich het moment waarop Neil Armstrong de eerste stap op de maan zette. Lang geleden. In zwart-wit-beelden.
Indrukken maken onze herinneringen. Ook verhalen die we elkaar vertellen, kunnen grote indruk maken. Voor een succesvolle presentatie maak je daar gebruik van.

Je kunt niet
zonder herinnering naar de toekomst kijken

Herinneringen bepalen ook onze gemoedstoestanden, huidige gedrag en vertrouwen in de toekomst. Vroeger deed ik bijvoorbeeld fanatiek aan judo. Daardoor zit valbreken stevig in mijn geheugen (herinnering). Dat zorgt ervoor dat ik vol vertrouwen trappen op en af huppel en geen angst ken om te vallen.
Elke ervaring is een voorbereiding op een volgende ervaring. Zo bouwen we allemaal ons eigen neurologisch netwerk dat aan de basis ligt van ons unieke wereldbeeld.  Zo vormen je herinneringen een blueprint voor de toekomst. Jouw geheugen vormt jouw visie.

Succesvol presenteren
is het maken van aantrekkelijke herinneringen

Met een succesvolle presentatie maak je indruk en zorg je
voor emotionele impact. Dat stuurt toekomstig gedrag van je doelgroep. Jezelf
daarbij tot voorbeeld nemen, maakt je optreden extra sterk. Onthul je eigen
belemmerende overtuigingen en emotionele blokkades. Mensen waarderen dat. Het
maakt je presentatie geloofwaardig en wekt vertrouwen. Zo vertelt Jan
bijvoorbeeld over zijn gezichtsverlamming bij zijn eerste tv-optreden en ik
over de simpele wijze, hoe ik van mijn hyperventilatie afkwam.

Je verhalen landen het liefst in een bekende context. Verbind je kernboodschap daarom altijd met de belevingswereld van je publiek.
We maken ons de Franse taal makkelijker eigen, als het associaties heeft met woorden die we al kennen. Ook ontspannings- of afvalmethodes werken beter als die aansluiten bij gedrag dat we al vertonen. Bijvoorbeeld een kwartiertje eerder naar bed voor een geleide meditatie of bij het eten van een vertrouwd tussendoortje de vraag: ‘Is wat ik nu aan calorieën ga eten echt een 8 waard?’
Losse feiten en ingrediënten beklijven niet. Schrap ze uit je presentatie of maak ze onderdeel van een aantrekkelijk verhaal. Je onthoudt ook makkelijker welke boodschappen je voor het avondeten nodig hebt, als je de maaltijd met alle ingrediënten voor je ziet.

En vergeet niet: vandaag een fijne indruk, is morgen een fijne herinnering.

2 antwoorden
  1. Marion
    Marion zegt:

    Lieve Jan en Coen,
    Wat op mijn zussen en mij een onuitwisbare indruk heeft gemaakt is het overlijden van onze vader, afgelopen november. De man had de ziekte van Parkinson, woonde met moeder in een knus verzorgingshuis in Andijk, zat de laatste drie jaar in een rolstoel en kon steeds minder zelf doen. Hij verstarde en verkrampte steeds meer. In de laatste fase, die enige weken duurde, kon hij steeds slechter spreken en slikken. Je zag de wanhoop in zijn ogen.
    In overleg met de huisarts is toen gestart met morfine. Mijn zussen en ik zijn blijven waken. Na twee dagen blies hij in ons bijzijn zijn laatste adem uit. En wat er toen gebeurde…! Zijn hele houding en gezichtsuitdrukking ontspande volledig. Zijn lichaam had eindelijk rust. Hij leek weer op onze oude pap, was niet meer de verkrampte en verstarde man die de ziekte van hem maakte. In zijn kist was hij weer zoals hij er uitzag vóórdat hij ziek werd. We hadden verdriet, vanzelfsprekend, maar waren ook zó opgelucht :))
    De afscheidsceremonie was intiem, met alleen zijn vrouw, kinderen en kleinkinderen. We hebben herinneringen opgehaald, naar zijn lievelingsmuziek geluisterd (klassieke muziek maar ook de Dubliners en de Beatles). We hebben een glas mooie port op hem gedronken en hem uitgezwaaid toen hij naar het crematorium in Hoorn werd gereden. Onlangs hebben we daar zijn as opgehaald. We wachten met uitstrooien tot mam ook is gegaan. Pap werd 89, mam wordt dat in maart 2020. Het wordt spannend of zij dit zal halen want ze zit duidelijk in haar laatste levensfase. Wij willen hun beider as uitstrooien ergens in het Gooi of op de Veluwe, waar we vroeger elk weekend als gezin van een bovenwoning in A’dam heen reden om te genieten van de natuur en de frisse lucht.
    Onze ouders waren 73 jaar elkaars maatje. Hoe bijzonder is dat.
    ❤️❤️❤️

    Hartelijke groet, Marion

    Beantwoorden
    • Coen Lievaart
      Coen Lievaart zegt:

      Dankjewel Marion voor het openhartig delen van het verhaal over je ouders. Heel bijzonder dat je vader na zijn overlijden ontspande en zo weer een beetje bij jullie aanwezig was.
      Geniet van jullie mam, zolang ze nog onder jullie is.
      Lieve groet, Coen

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *