Wees jezelf, … dan presenteer je vanzelf bijzonder
Onderuitgezakt en met verveelde blikken kijken ze me aan. Anderen zijn druk met hun telefoon of met elkaar. Er is totaal geen aandacht voor mij. Ik sta op het podium in een zaal vol met managers van een groot bedrijf.
Uit alle macht probeer ik er wat van te maken. Met trillende stem maak ik een misplaatst grapje. Geen respons. Met geforceerd enthousiasme vertel ik wat ik voor ze in petto heb en hoe belangrijk dat voor ze is.
Je best doen is wat anders dan doen wat nodig is
Ik doe meer m’n best en voel de afstand met de zaal groter worden. Mijn wanhoop raakt de grens van paniek. Uit alle macht onderdruk ik mijn twijfels en angsten en doe net of ik alles onder controle heb. Uiteraard zonder succes.
Het is een bekend verschijnsel bij presentaties: je anders voordoen dan je bent. Er gaat veel energie, geloofwaardigheid en uiteindelijk veel geld mee verloren.
Er is geen ander zoals jij. Dat maakt je uniek en onweerstaanbaar tegelijk. Wie jij écht bent, ligt aan de basis van een succesvol optreden. Je gedraagt je authentiek, waardoor je laat zien, wie je bent. Je identiteit bepaalt je smoelwerk en maakt je woest aantrekkelijk.
Je bent jezelf als geen ander
Kernwaarden als transparant, eerlijk, creatief, authentiek of persoonlijk blijven holle frasen als je ze niet in de praktijk brengt.
Je moet je kernwaarden leven. Pas dan geloof ik je. Pas dan vertrouw ik je.
Een loodgieter is geloofwaardig, als hij ook zijn eigen lekkende kraan repareert. Als schoonmaker rijd je natuurlijk in een schone auto. De boekhouder heeft zijn eigen administratie op orde en als zweminstructeur hou je natuurlijk je eigen hoofd boven water ;-).
Helaas gaat het regelmatig anders. Ik zie bijvoorbeeld voorlichters en woordvoerders die het woord voeren over zaken waar ze niet achter staan. Of erger: liegen dat het gedrukt staat. Ik blijf me hier gelukkig boos om maken. Dat heeft met mijn kernwaarde oprechtheid te maken.
Neem jezelf als uitgangspunt, dan blijf je origineel
Als communicatiepsycholoog help ik mijn klanten inzien dat oprecht, persoonlijk en authentiek gedrag aan de basis liggen van succesvol contact. ‘Oprecht, persoonlijk en authentiek’ zijn de kernwaarden van De Hoop Lievaart Communicatie. Daar hoort een zuivere manier van werken bij. Het kost geen moeite, want zo zijn wij.
Als je gedrag vertoont dat niet strookt met je kernwaarden, dan zijn het waarschijnlijk niet jouw kernwaarden. Het maakt je optreden onbetrouwbaar en ongeloofwaardig. Bij een vuile auto van een schoonmaker is dat direct zichtbaar. Bij abstracte kernwaarden als authentiek, rechtvaardig of betrouwbaar valt dat niet direct op.
Werk niet aan jezelf … ontspan in wie je al bent
Weet dat je uniek bent en dus van nature onderscheidend. Dat vraagt moed om af te wijken. Bewandel je eigen weg. En als het nodig is: ga tegen de stroom in.
Laat je kennen en laat zien wie je bent. Er is altijd een doelgroep die zich tot je aangetrokken voelt.
Heb jij moeite om jezelf te presenteren zoals je bent of is dat voor jou geheel vanzelfsprekend?
We lezen graag je reactie.
Mooi gezegd, zo waar! Ik heb weinig moeite om mijzelf te presenteren, maar ik had een en andere in mijzelf moeten overwinnen. Als ‘buitenlander’ in Nederland blijf ik met accent praten en ‘de’, ‘het’, ‘die’, ‘dat’ en dergelijke zal ik nooit onder de knie krijgen. Dat is prima, dat is wie ik ben. De uitdaging is: mijn publiek te vinden.
Mooie ontwikkeling heb je doorgemaakt Jeanette. Lidwoorden of een accent zijn pas een probleem, wanneer je dat zelf als een probleem benadert. Goed dat je dat hebt achtergelaten :-).