Werk niet aan jezelf; ontspan in wie je al bent

Elke morgen open je nietsvermoedend je ogen. Je rekt je uit en staat bloot aan een onophoudelijke stroom aan woorden, geluiden en beelden. Steeds meer, steeds sneller. Het verdringt de tijd en aandacht die we nog voor elkaar hebben.

Word jij gehoord?
Wat is jouw verhaal?

Want, als je geen verhaal hebt, tel je niet mee. En als je verhaal mij niet raakt, ben ik je snel vergeten. Het is een hele kunst om met je presentatie succesvolle aandacht te trekken.

Als je aan jezelf voorbijgaat, kom je nooit in verbinding met de ander

Oh, wat was ik vroeger bang dat ze me niet serieus namen. Onzeker haalde ik mijn mening uit de krant of praatte ik populaire figuren uit mijn klas na. Met kopieergedrag ging ik op in de massa. Precies mijn bedoeling.
Tegenwoordig weet ik beter. Plagiaat is niet origineel. Het getuigt van lafbekkerij met een energie die mensen afstoot.

Ook zie ik de meerwaarde in van mijn hoofd stoten en door de mand vallen. Het zijn levenslessen die me veel opleveren. Ik vraag vaak aan deelnemers: Doe ‘s aan zelfreflectie en besef hoe bijzonder je bent’. Trap op de rem! Sta stil! Je bezit unieke talenten en kwaliteiten, die jou van ieder ander onderscheiden. Er is geen ander zoals jij. Kom achter je masker vandaan en laat vallen wat je angstvallig ophoudt.

Je onderscheidende vermogens zijn de basis van jouw aanbod

Besef wat jou drijft bij wat je doet. Laat zien wie je bent. Stel je kwetsbaar op. Jouw bevlogenheid werkt aanstekelijk. Daar help je anderen pas echt mee. Verleen je diensten aan je ideale doelgroep. Er zijn fans die op je wachten.

Voel de onbedwingbare behoefte om je diensten en producten aan de wereld te presenteren. Besef allereerst waar je vol van bent. Voor een succesvolle presentatie moet je jezelf meenemen.
Speel je verdienstelijk piano, ben je een goede moppentapper of ben je een communicatie-expert? Dan vind je leuk wat je doet en maak je als persoon automatisch deel uit van je presentatie.

Het enige echte falen is niet trouw zijn aan de beste versie van jezelf. (Boeddha)

Het geheim van een succesvol verhaal is dat klanten zich in jouw verhaal herkennen en zich er moeiteloos mee kunnen identificeren. Het inspireert en spreekt tot de verbeelding.
Gandhi, Martin Luther King en John F. Kennedy waren in de basis net zulke mensen als jij en ik. Zij maakten zichzelf (You must be the change you wish to see in the world – ‘I have a dream’ – ‘Ich bin ein Berliner’) tot onderdeel van hun presentatie en inspireerden miljoenen mensen met hun verhaal. Ze lieten zich zien, spraken zich uit en nodigden uit tot verbinding… Wat houdt jou tegen?

Een persoonlijk verhaal raakt ons, omdat het echt is

Een echt verhaal overstijgt droog feitenmateriaal. Een verhaal dat je klanten inspireert, is een persoonlijk verhaal. Het bereikt het hoofd en raakt het hart. Het spreekt tot de verbeelding, is geloofwaardig en wekt vertrouwen.

Wat inspireert jou? Waar mag ik jou ’s nachts voor wakker maken? Waar ben je goed in en waar bewonderen anderen jou om? Jij, als onderdeel van je presentatie, maakt je optreden onweerstaanbaar.

Luister naar jezelf, dan word je nooit overstemt

Wat is jouw persoonlijke verhaal? Met welke talenten en unieke eigenschappen inspireer jij anderen? Wat heb jij te bieden, waar jouw ideale klant op wacht? Wat is jouw wezenlijke bijdrage aan een mooiere wereld? De antwoorden op deze vragen vormen jouw heilig vuur en is de basis van een succesvolle onderneming.
Wees wie je al bent: jezelf!

2 antwoorden
  1. JAN TERPSTRA
    JAN TERPSTRA zegt:

    Prima blog met een mooie inhoud, die ik volledig omarm.
    Heb altijd in het onderwijs gewerkt in diverse functies en heb zodoende erg veel met jouw boodschap uit de blog gewerkt.

    Coach zelf nu nog een aantal directeuren in het basisonderwijs en hamer praktisch diverse keren op ZELREFELCTIE en BLIJF JE ZELF.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *