Zo maximaliseer je de kans op succesvolle media-aandacht

Als een journalist interesse in je toont, reageer je blij verrast. Zeker als je de sociale media succesvol inzet, gebeurt het meer dan eens dat een journalist jou beter wil leren kennen. Hij is nieuwsgierig geworden naar jouw product, dienst of maatschappelijke boodschap. Je komt in de krant, een magazine, of op de radio of tv. Het is een mooi opstapje naar een groter publiek. En dat leidt vaak weer tot meer naamsbekendheid, klanten of draagvlak voor jouw ideeën.
Wil jij de kans op succesvolle media-aandacht vergroten? Weet dan dat blootgeven loont en wat jou hiervan weerhoudt.

Ik hoor regelmatig de klacht dat een mediacontact anders uitpakt dan wordt verwacht. Na een prettig verlopen interview publiceert de redactie een quote of kop die jou geen recht doet. De strekking en teneur van het verhaal is niet die van jou. Je had je nog wel zo goed voorbereid. Jammer als het resultaat dan tegenvalt.

Vergeet niet dat de kans op gewenste media-aandacht voor een groot deel in jouw hand ligt

Jouw (marketing)verhaal bezit een essentiële kern die jij over wilt brengen. Dit is een belangrijke succesfactor en heet de kernboodschap. Het belangrijkste deel, waarvan je hoopt dat de journalist dat overneemt.  Je helpt de drukbezette journalist door het serveren van een hapklaar brokje dat zo in een reportage of krant kan.

Een radio- of tv-item duurt doorgaans een minuut of drie


Als je geluk hebt, kom je maximaal twee keer 20 seconden aan het woord. Extra belangrijk dat je die beperkte tijd met jouw kernboodschap vult. Ook in de krant of in een tijdschrift is het belangrijk dat de gewenste boodschap overkomt. Dat kan door middel van de kernboodschap.

Als je als ondernemer of bestuurder in de media komt, is het van groot belang dat het volstrekt duidelijk is wat de essentie van je verhaal is

Een succesvolle kernboodschap voldoet aan vijf voorwaarden:

  1. 1. Sluit aan op wat je doelgroep belangrijk vindt en waar die behoefte aan heeft: ‘What’s in it for them?’ Mensen nemen je boodschap eerder in overweging, als ze zich gekend voelen.
  1. 2. Kort en helder:
    Houd bij je kernboodschap een maximum van zeven woorden aan. Je komt tot de essentie van je boodschap, als je alle overbodige woorden en bijzaken schrapt.
  1. 3. Een aantrekkelijke boodschap biedt een gunstig perspectief en is positief geformuleerd.
    Hoe groter het ongemak van jouw doelgroep, des te groter de potentiële aantrekking van jouw oplossing.
  1. 4. Energiek en dynamisch:
    Jij bent vol van jouw boodschap en voelt een sterke behoefte om hier aandacht voor te vragen. Je inspireert jouw doelgroep, doordat jij bevlogen en vol passie naar buiten treedt.
  1. 5. Congruent:
    Jouw gedachten, gevoelens en gedrag met betrekking tot jouw boodschap werken met elkaar samen, ondersteunen elkaar en vormen een sterke (drie-)eenheid. Dit geeft jouw optreden impact, wekt vertrouwen en maakt je geloofwaardig.


Succes is het proces, waarbij je boodschap je doelgroep raakt (hart), waarna zij je boodschap in overweging neemt (hoofd).

Het hoogst haalbare is als je doelgroep zich met jouw boodschap identificeert en ermee aan de slag gaat (handen en voeten)

Hierbij is normaal doen geen optie. Wees en doe bijzonder.

Het relatief grote bereik door media-aandacht zorgt vaak voor een sneeuwbaleffect, waarbij jouw naamsbekendheid, het aantal klanten en jouw omzet groeit.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *