Zonder doel ga je voorbij aan je bestemming

En Bianca, hoe was het weekendje Londen? Voor mij een vraag als begroeting, voor mijn buurvrouw het moment om een lang en dodelijk saai verhaal te houden. Haar hond Bo weet wat komt en zijgt geeuwend neer. Haar intro vol minutieuze details over het omboeken van haar vliegticket verveelt vanaf de eerste zin. Bo geeuwt nogmaals en ik doe ongewild mee. Mijn redding komt van boven: een hevige plensbui barst los. Door de hoeveelheid vocht week ik me soepel van Bianca los. Ik keer me van haar af en mompel dat ik later graag meer hoor. Lafaard, denk ik bij mezelf.

We zijn niet altijd geboeid door wat mensen vertellen. Ook tijdens presentaties verliezen mensen zich vaak in een oeverloos verhaal. Onbewust van wat de ander boeit, bewandelen ze veel saaie zijwegen en weiden onnodig uit.

Bij een succesvolle presentatie sluit je altijd aan op de behoeftes en belangen van je gehoor. Je weet wat je over wilt brengen als je vooraf een kernboodschap formuleert. Argumenten, voorbeelden, anekdotes, illustraties ondersteunen je presentatie als ze in dienst staan van je kernboodschap.

Een kernboodschap bevat jouw hoogste doel

Zonder kernboodschap ben je niet zeker van je zaak. Je voelt je opgelaten, als je publiek niet reageert en de gewenste respons uitblijft. Nadat je punt gemaakt is, weet je van geen ophouden. Met overtuigingsdrift vul je de ongemakkelijke stilte op, wanhopig geef je extra argumenten, je vertelt hoe tevreden huidige klanten zijn en je sleept er geforceerd allerlei voorbeelden bij om het publiek alsnog over de streep te trekken.
Of het nu gaat om een presentatie, een film of een goed gesprek, er is altijd sprake van een hoogtepunt: het moment waarop je de ander maximaal overtuigt. Als de zaal je aan het eind van je presentatie glazig aanstaart, dan is de kans groot dat je presentatie over de top is geweest. Waarschijnlijk had je een sterkere indruk achtergelaten, als je eerder je mond had gehouden.

Een goed einde is het halve werk

Vaak zijn we ons onvoldoende bewust van het doel van onze presentatie en ontbreekt hierdoor juist die kernboodschap. Ook gaan we makkelijk prat op alle kennis die we bezitten, zodat we die uitbundig ventileren. Tel hierbij de angst op om onvolledig te zijn en je hebt het ultieme recept voor een lange en slaapverwekkende presentatie: je stopt irrelevante en te veel informatie in je verhaal. De presentatie boet aan kracht in, wordt saai en duurt onnodig lang.
Tijdens presentatietrainingen zijn dit onze meest gestelde vragen:

  1. Wat bedoel je hiermee?
  2. Voor wie is dit bedoeld?

Het zijn voor de hand liggende vragen, die in de voorbereiding van een presentatie helaas vaak onbeantwoord blijven.

Het antwoord op de eerste vraag (Wat bedoel je hiermee?) voorkomt dat je verhaal abstract en algemeen blijft. Het dwingt je om een concreet en helder beeld voor ogen te krijgen dat de essentie van je verhaal raakt.
Het antwoord op de tweede vraag (Voor wie is dit bedoeld?) helpt je om je verhaal op de behoeften en belangen van je doelgroep af te blijven stemmen.

Wil je dus dat je presentatie van begin tot het eind boeit? Formuleer dan bij elke presentatie een korte en heldere kernboodschap die op je doelgroep is afgestemd.

Stel jij ook doelen als je een presentatie geeft? En hoe doe je dat?

5 antwoorden
  1. Hendrik Weijer
    Hendrik Weijer zegt:

    Moi vanuit Stadskanaal (Groningen)
    2016 was een jaar met hele mooie dingen maar ook vervelende dingen die je niet graag in het leven tegen komt. Toch krijg je die voor de kiezen. Mooiste was wel dat je dochter vraagt om samen op vakantie te gaan, want mams kan dat nu nog en volgend jaar misschien niet meer.
    Dat hebben wij dan ook gedaan. En zijn samen naar het topje van Denemarken geweest. Heerlijk om daar te mogen zijn. Prachtig ongeschonden natuur. Dan komen we in de maand November en moet vrouwtje lief eigenlijk geopereerd worden aan haar rechter knie. Maar zij word verkouden en stuur haar naar de dokter. En wat blijkt vocht achter de longen. De dokter vertrouwd het niet en stuurt haar naar het ziekenhuis. Gelukkig 750 meter van ons huis. En word daar even grondig onderzocht. Operatie gaat niet door dat gaat ook een lange tijd duren.
    We schrikken ons rot, wat is er aan de hand? Dan komt het grote woord er uit ,Mevrouw U heeft last van Hartfalen en dat in vrij ernstige vorm. Zo dat is nog erger schrikken , wat nu vragen wij ons af. Eerst maar zorgen dat het vocht achter uw longen weg komt en dan zien we verder. Hier bedoel ik maar mee dat het einde van 2016 niet zo gelopen is waar we op gehoopt hadden. En dat dit de dingen zijn die je niet graag wilt horen. Gelukkig gaat het nu weer een stuk beter en hoop dat 2017 toch wat positiever uit zal gaan vallen. Dat hopen wij ook voor jullie Jan en Coen. Vanaf mijn stoel zeggen we dan ook een heel gezegend en gezond 2017.

    Beantwoorden
    • Coen Lievaart
      Coen Lievaart zegt:

      Zo zie maar, dat we met het stellen van doelen, soms noodgedwongen van de beoogde bestemming moeten afwijken.
      Hendrik, we wensen jou en je vrouwe en dochter veel voorspoed en gezondheid en dat jullie nog vaak samen op vakantie mogen gaan.

      Beantwoorden
  2. Arnout Drenthel
    Arnout Drenthel zegt:

    Helemaal mee eens! En oh-zo-moeilijk. Goed communiceren is een vaardigheid die sommige mensen van nature lijken te hebben, maar gelukkig een heel eind te ontwikkelen en trainen is. Goede vragen inderdaad om het scherp te houden!

    Beantwoorden
  3. Ann
    Ann zegt:

    Ik werk vrijwillig bij VVV Garderen en heb ter ondersteuning een cursus voor natuurgids gevolgd. Zo leerde ik de omgeving beter kennen en tegelijktertijd een beetje schroom te overwinnen om voor een groep mensen te praten.

    Tijdens de examenwandeling heb ik 2 (kleine) onderwerpen aanelkaar gekoppeld. De Gele lis (Iris) stond nog net niet in bloei(de winter bleef wat langer in den lande), maar ik had beeldmateriaal. Daarbij heb ik het verhaal van de lis gekoppeld aan de kunst. Het was het Van Goghjaar en ‘de Irissen’ (weliswaar blauw) is een van zijn bekendste schilderijen. Door natuur aan kunst te koppelen werd het betoog geen belerend biologielesje. Ik had dus naast de foto’s en illustraties het onderwerp extra gevisualiseerd en bleef ook nog actueel.
    Dat kun je in een kort gesprek ook doen als je toevallig een bekende tegenkomt. Men vraagt altijd belangstellend hoe het gaat.
    Pak dan de hoofdlijn en wil je niet teveel uitwijden over het onderwerp, koppel het dan aan iets luchtigs.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *