Verkoop jij ook gebakken lucht?

Weet  je wat ik erg handig vind en waar ik eigenlijk niet buiten kan? Boodschappenbriefjes. Er staat op wat ik nodig heb en wat ik niet wil vergeten. Eenvoudig en heel vanzelfsprekend.
Maar stel je eens voor dat ik alles opschrijf wat ik niet nodig heb. Zo’n lijst is eindeloos lang, kost heel veel moeite en schiet volledig zijn doel voorbij. Het is verspilde energie en maakt me stuurloos. Ook het gebruik van abstracte termen als vlees, groente of koekjes zijn onhandig. Kipfilet, bananen en kokosmakronen zijn een stuk concreter, waarmee ik moeiteloos en gericht mijn boodschappen vind.

Als het om succesvol presenteren gaat, doen mensen ook vaak onnodig ingewikkeld. Bij een netwerkborrel houden veel mensen hun verhaal abstract en algemeen. Het is een presentatie, waar je je niets bij voor kunt stellen en je totaal niet aanspreekt. Ook kan een presentatie zoveel irrelevante zijwegen bewandelen dat de kern van de boodschap onduidelijk is. Zo’n presentatie verveelt, vermoeit en maakt soms een tikkeltje agressief.  Het is tevens een optreden dat uitnodigt tot speculeren en vormt een basis voor miscommunicatie.

Zet de energie van het probleem in voor de oplossing

Ook in onze presentatie blijven we vaak met onze aandacht bij zaken die we willen voorkomen of waar we graag vanaf willen. Bijvoorbeeld geldgebrek, presentatieangst, ziekteverzuim, racisme, roken, zinloos geweld, burn-out, kanker of terrorisme.
Het is een probleemgerichte benadering, waarmee je een mogelijke oplossing buiten de deur houdt. Het voedt bestaande belemmeringen en vormt voor sommigen een stiekem excuus om niet vooruit te (hoeven) komen.

Iedereen moet hem tegenwoordig hebben, anders lijk je er niet bij te horen: een mission statement. De missie op een gemiddelde website is gekunsteld en lijkt van plastic. Het gaat gepaard met opgeklopte, loze kreten die een duurzame, veilige wereld met een gelukkig, zorgeloos en gezond leven in het vooruitzicht stellen. Hoogdravend zonder enige grond en dus ongeloofwaardig.

Je mooiste make-up is jouw passie

Het is de hoogste tijd dat jij weet waar jij voor in de wieg lag. Hopelijk vind je leuk wat je doet en merk je dat je daar heel goed in bent. Daardoor weten wij, waar jij voor staat en kun je daar vanzelfsprekend een geloofwaardig en aantrekkelijk verhaal over vertellen. En dat verhaal is jouw missie.

Zo blijken Jan en ik heel goed in het bloot leggen van jouw drijfveren: waarom je doet wat jij doet en hoe zich dat verhoudt met de diensten en producten die jij anderen aanbiedt. We linken op een concrete manier je passie met je aanbod, die jij succesvol leert presenteren. Dat maakt jou geloofwaardig en wekt vertrouwen bij je doelgroep. Het is het fundament voor een prettige en winstgevende samenwerking.

Zonder visie blijft het kijken zonder zien

En dan informeren mensen ook naar wat jouw visie is. Met een visie maak je duidelijk hoe de concrete groei van je doelgroep er in de wereld van morgen concreet uitziet.
Wat onze visie is? Wij vinden dat jij opmerkelijke kwaliteiten en talenten bezit, waarmee je het leven van anderen kunt verrijken. Omdat jij uniek bent, is jouw aanbod dat ook.
Mensen komen iets tekort, ervaren ongemak of liggen ergens van wakker, waarmee jij ze met jouw aanbod verder kan helpen.
Omdat mensen met hun problemen vertrouwd zijn en daardoor weten waar ze aan toe zijn, gaan ze doorgaans niet direct met jou in zee. Abstracte, algemene en gladde praatjes slaan ze in de wind. Aan jou de taak om je doelgroep te verleiden met een concreet en specifiek alternatief dat een magnetische aantrekkingskracht heeft.

Erken de problematiek van je doelgroep, maar vergeet nooit dat het succes van je presentatie in het bieden van een gunstig perspectief ligt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *