Waarom presentaties van introverte mensen meer impact hebben
Ik zak nog liever door de grond dan dat ik het podium beklim voor een presentatie.
Dit horen we vaak van ondernemers die hun kunsten het liefst achter de schermen vertonen.
Een derde van alle mensen is introvert. Ze lijken met hun bedachtzame, sensitieve en rustige instelling minder recht van spreken (in het openbaar) te hebben.
Geheel ten onrechte.
Een alsmaar groeiende groep mensen is graag eigen baas en geeft de voorkeur aan het runnen van een eenmanszaak.
We leven in een tijd van overvloed, met een prijspeil dat door internet transparant is. Alleen met toegevoegde waarden val je op. En dat zijn jouw unieke kwaliteiten en talenten. Als je je succesvol wilt onderscheiden moet je laten weten dat je bestaat.
Het belangrijkste waarmee je je succesvol onderscheidt, is jezelf presenteren. Klanten willen meer dan ooit weten waar jij voor staat en checken of jij als persoon geloofwaardig bent. Het draait allemaal om vertrouwen.
Internet maakt de wereld tot een dorp, waar vluchtig en oppervlakkig contact de sociale norm lijkt. Door de Individualisering in een hijgerige samenleving hebben extraverten een streepje voor: expressief jagen zij enthousiast hun doelen na.
In een wereld waar extraversie de norm lijkt, geloven veel mensen dat je alleen met een assertieve, dynamische en uitgesproken houding aandacht kan trekken en succes kan boeken.
Extraverte mensen putten energie uit sociale interactie en prikkels uit hun omgeving. De typische extravert praat graag en makkelijk, is ondernemend, neemt vlot besluiten en plaatst zichzelf graag op de voorgrond.
Introverten daarentegen zijn bedachtzaam, denken na voordat ze praten, hakken moeilijk knopen door en blijven liever buiten de schijnwerpers. Ze geven de voorkeur aan beschouwen, genuanceerd overwegen en weldoordacht innoveren.
In een door extraverten gedomineerde wereld lijkt de tijd rijp voor een natuurlijke tegenbeweging: het verlangen naar zingeving en toegevoegde waarden als creativiteit, verbeelding, empathie, Intuitie en improvisatie.
Introverte mensen bezitten deze eigenschappen die aan de basis liggen van succesvol presenteren.
De succesfactoren van introverte mensen:
- Kernboodschap
Je kent de essentie van je verhaal en overziet relevante verbanden. Zo draag je bij aan een zinvolle discussie. - Egoloos
Je hoeft niet zo nodig in de schijnwerpers en gunt de ander z’n successen. Jij richt je liever op de resultaten van je presentatie. - Luisteren
Met een wedervraag help je iemand met wat hij nodig heeft in plaats van waar hij om vraagt. - Intrinsieke motivatie
Je presentatie komt van binnenuit, is authentiek en met oprechte passie inspireer je het gezelschap. - Stilte
Door gebruik van rustpauzes resoneert de impact van je verhaal met je publiek. Hierdoor versterk je jullie onderlinge verbinding. - Empathie: je leeft je moeiteloos in en je overziet de consequenties van je verhaal voor anderen.
Ook ik stond als introvert persoon te lang aan de zijlijn, nam geen ruimte in waardoor anderen mij ongezien passeerden.
Tot het moment waarop het kwartje viel: zolang ik op de achtergrond blijf, onthoud ik anderen de meerwaarde van mijn talenten. Dit mocht niet langer doorgaan. Ik nam een van de belangrijkste beslissingen uit mijn leven: voorzichtig kroop ik uit m’n schulp en werd ik voor anderen zichtbaar. Met veel plezier draag ik mijn wezenlijke steentje en ben ik een voorbeeld voor anderen.
Ik daag alle introverte mensen uit om hun unieke kwaliteiten op de juiste waarde te schatten en daarmee het leven van anderen te verrijken.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!