Doe wat je hart je ingeeft…en wel zo vaak mogelijk!

‘Heb je ze al gezien? Daar verderop tussen de hulststruikjes?’, wijst de buurman. ‘Nog in hun pyjamaatje,’ zegt ie met ingehouden opwinding. Aangestoken door zijn enthousiasme loop ik voorzichtig naar de aangewezen plek. Ik hoor geritsel. M’n hoofd draait als vanzelf naar een vrolijk dartelend gezelschap. Ik tel dertien babyzwijntjes. Mijn hart maakt een vreugdesprongetje. Een mooi begin van mijn dag.

Zwijntjes hoeven niet schattig te doen; ze zijn schattig van zichzelf. Eenmaal groot, tonen ze andere talenten: het beschermen van hun jongen of het omwoelen van de bosbodem met hun snuit, op zoek naar knollen, larven of muizen. Doen waar je goed in bent. Daar gaat het om in het leven. Weet waarvoor je in de wieg bent gelegd en weten wat je voor anderen kunt betekenen. Het is de essentie van natuurlijk presenteren.

Om je hart te kunnen volgen, moet je het eerst laten spreken

Waar loop jij warm voor? Waar krijg je energie van en waar kom je graag je bed voor uit? Weten is één, er wat mee doen is een tweede. Jezelf uitspreken betekent zichtbaar worden. Aangesproken worden op waar je voor staat. Dat is voor veel mensen best spannend.

Neem eens een persoon in gedachten die jij vertrouwt. Iemand die voor jou geloofwaardig is. Het is waarschijnlijk iemand die zichzelf is. Zich niet anders voordoet. Dus zonder verborgen agenda’s of vertekende filters. What you see is what you get. De kernwaarden vertrouwen en geloofwaardigheid, bepalen of jij jezelf op een succesvolle manier presenteert. Met groot gemak en veel plezier. Neem een voorbeeld aan de zwijntjes: ze streven niet obsessief naar een beste versie van zichzelf en steken geen energie in het verkrampt ophouden van een positief imago, waar iedereen tegenwoordig zo druk mee is.

Een hart dat geeft, ontvangt verdiende aandacht

Het goede nieuws: je hoeft niets te doen om te zijn wie je (al) bent. Jouw beloning: je trekt mensen aan die zich op een natuurlijke en daardoor vanzelfsprekende manier tot jou willen verhouden. Klanten die zich in jouw verhaal herkennen, voelen zich aangesproken en tot jou aangetrokken. Aan de andere kant houd je degene op gepaste afstand die niks bij jou te zoeken hebben. Het zijn de mensen die zich niet in jouw verhaal herkennen, niet geroerd worden en zij zullen als vanzelfsprekend (voor dit moment) aan jou voorbij (mogen) gaan.

Als je er voor iedereen wilt zijn, ben je er voor niemand

Onthoud dus dat je niet iedereen van dienst kunt zijn. Dat hoeft ook helemaal niet. Jouw unieke bijdrage sluit aan bij een select gezelschap. Als je iedereen wilt aanspreken, dan spreek je uiteindelijk niemand aan.

Het gaat er juist om, wat jou aanspreekt en waar jij vol van bent. Want jouw persoonlijke verhaal heeft van zichzelf een persoonlijke lading waardoor je anderen weet te raken. Als je bijvoorbeeld een geweldige vakantie achter de rug hebt en vol bent van alle avontuurlijke gebeurtenissen of leerzame lessen, dan wil je daar in geuren en kleuren over vertellen. Zo inspireer je en motiveer je mensen om dat plekje ook eens te bezoeken.

Het feit dat jij een deel van je boodschap, product of dienst uitmaakt, maakt jouw optreden menselijk en daardoor aantrekkelijk. Want mensen gaan graag met andere mensen om. Het zijn jouw eigen waarden die je aan je presentatie toevoegt. Deze persoonlijke link maakt jouw optreden authentiek dat vertrouwen wekt.

Aanvaard wat je niet bent; het maakt ruimte voor wie je echt bent. Want het is nooit te laat om te worden wat je al bent. Kijk maar naar de zwijntjes.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *