Merk-waardige presentaties als basis van jouw succes!
‘Kan ik u ergens mee helpen?’, vraagt de verkoper, terwijl ik voel dat hij daar eigenlijk geen zin in heeft.
‘Mijn deur staat altijd voor je open’, zei de directeur bij m’n aanstelling, terwijl hij verrassend nors reageert, als ik van zijn aanbod gebruik maak. En de reparatiekosten van m’n tv blijken volgens de kleine lettertjes toch niet onder de garantie te vallen.
Ondernemers die op deze wijze hun product of dienst presenteren, ondermijnen het vertrouwen van hun doelgroep.
Een merk zonder oprecht smoelwerk is geen gezicht
Je anders voordoen dan je eigenlijk bent: het blijkt de grootste blokkade naar succesvol ondernemerschap. Met de huidige politiek als schokkend voorbeeld. Daar worden beloftes gedaan, waarvan je weet dat die na de verkiezingen, als de buit binnen is, nauwelijks worden waargemaakt. De kiezer centraal als mantra. Geloof jij er nog in? Driekwart van de Nederlanders heeft inmiddels het vertrouwen in de politiek opgezegd. In het bedrijfsleven lijkt het niet anders gesteld. De klant centraal is een lijfspreuk die in veel monden van ondernemers bestorven ligt, maar die in de praktijk snel wordt doorgeslikt.
Volg je eigen waarden, dan is elke presentatie waardevol
‘Merk-waardig’ gedrag vloeit op een natuurlijke manier voort uit jouw onderscheidende vermogens. Deze kernwaarden zijn authentiek en passen bij jou als merk. Alleen als je kernwaarden in dienst staan van je product, dienst of boodschap, ben je geloofwaardig en wek je vertrouwen.
‘Oprecht, persoonlijk en authentiek’ zijn kernwaarden van Jan en mij en liggen daarmee automatisch aan de basis van ons bedrijf. We laten ons er graag op aanspreken. We helpen hierdoor onze klanten inzien dat oprecht, persoonlijk en authentiek gedrag vraagt om natuurlijk presenteren en aan de basis liggen van hun succes.
Vertrouwen krijg je alleen, als je doet wat je zegt
Het zijn bedrijven die echt ‘deugen’, die succesvol zijn. Persoonlijke groei gaat vooraf aan professionele groei en daarvoor moet je merk-waardig gedrag vertonen.
Een klassiek voorbeeld van ‘merk-waardig’ gedrag is de loodgieter die zijn eigen lekkende kraan naar behoren repareert.
Een kernwaarde van de loodgieter zou functioneel kunnen zijn. Als boekhouder ben je pas geloofwaardig als je privé ook je administratie op orde hebt en als zweminstructeur moet je natuurlijk zelf het hoofd boven water kunnen houden.
Als je doet, zoals het hoort, kun je nooit zijn, zoals je bent
Veel kernwaarden zijn bedacht of gekopieerd. Sommigen ondernemers halen ze letterlijk uit een boekje. Het is opvallend hoeveel bedrijven zich tegenwoordig duurzaam, transparant, innovatief en klantgericht noemen. Het maakt geen indruk. Als je deugt, hoef je daar niet mee te koop te lopen.
Als ik bij Albert Heijn boodschappen doe, schrik ik van de hoeveelheid producten met het logo ‘puur, eerlijk en ambachtelijk’. Terwijl ik weet dat 80 procent van het aanbod in supermarkten ongezond is.
Het zijn kernwaarden van plastic, ze zijn ongeloofwaardig en versterken terecht ons wantrouwen.
Als jouw gedrag niet met jouw kernwaarden strookt, dan vertoon je oneigenlijk gedrag en ben je niet integer.
Bij een vuile auto van een schoonmaker is dat direct zichtbaar. Kernwaarden als authentiek, oprecht of duurzaam zijn abstract en dienen vaak als schild tegen valse intenties.
Het is een valse voorstelling van zaken. Je doelgroep voelt dat er iets niet klopt en zal op gepaste afstand blijven.
Laten kennen komt voor (h)erkennen
Door het vertonen van merk-waardig gedrag geef je blijk van jouw unieke kwaliteiten en talenten. Door je persoonlijk en professioneel te durven onderscheiden maak je een verschil dat opvalt. Met jouw personal touch zul je zelfbewust en helder communiceren. De merkwaarden oprecht, persoonlijk en authentiek worden dan jouw belangrijkste Unique Selling Points. Zo zul je gezien en gevonden worden. Waar jij in afwijkt, is waar jij om bekend gaat staan en waarom mensen graag naar je toe komen. Zichtbaar worden, is laten zien wat jou bijzonder maakt. Het is jouw bestaansrecht.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!