Kernwaarden waar je zo doorheen prikt …

Om zes uur eten en geen minuut later. Afspraak is afspraak, dat was een ijzeren wet van mijn vader. Punctualiteit was een kernwaarde voor hem en daarmee voor de rest van ons gezin.

Mijn Antilliaanse vrienden vieren graag feest. Dat doen ze liever dan afspraken nakomen. Plezier is hun kernwaarde.

Kernwaarden zijn betekenisgevende principes die je gedrag sturen

De deelnemers aan onze presentatietrainingen zijn heel divers. Soms zie je de verschillen al bij binnenkomst: Marianne valt op door haar gevatte grapjes, Peter door zijn dynamiek: harde stem en royale armbewegingen.

Waarden als humoristisch, daadkracht, loyaal, flexibel, speels, intelligent of ondernemend bepalen je identiteit. Het zijn unieke eigenschappen, die zorgen dat we van elkaar verschillen. Ze laten zien wie we zijn en wat we belangrijk vinden.

Waarom zijn kernwaarden belangrijk?
Je kernwaarden dragen bij aan je herkenbaarheid. Met kernwaarden als benaderbaar, avontuurlijk, diepzinnig, brutaal of dromerig kunnen mensen opvallen. Je weet wat je van de ander kan verwachten.

Kernwaarden kunnen klanten aantrekken: bijvoorbeeld bij een nauwkeurige horlogemaker die geen onderdeeltje over het hoofd ziet, een kunstzinnige vormgever die met het verschuiven van je meubels een huiselijke sfeer creëert, of een advocaat die overtuigt en je zaak wint.

Kernwaarden kunnen ook afstoten. Een assertieve begrafenisondernemer die weinig ruimte laat voor de persoonlijke invulling van de klant, een creatieve boekhouder die iets te populair met plussen en minnen goochelt, of een bourgondische sportleraar met een iets te dik buikje: minder geslaagd.

Als kernwaarden je product of dienst ondersteunen wek je vertrouwen en neemt je geloofwaardigheid toe.

Waar gaat het mis?
Veel kernwaarden zijn bedacht of gekopieerd. Sommigen ondernemers halen ze letterlijk uit een boekje. Te veel bedrijven noemen zich duurzaam, transparant, milieubewust of authentiek. Dat maakt geen indruk meer. Het zijn kernwaarden van plastic.

Als ik bij Albert Heijn boodschappen doe, schrik ik van de hoeveelheid producten met het logo puur, eerlijk en ambachtelijk. Terwijl ik toch net in mijn ochtendblad las dat 80 procent van het aanbod in supermarkten slecht is voor je gezondheid.

Kernwaarden die niet stroken met wat we zien of beleven zijn ongeloofwaardig en versterken ons wantrouwen.

Heb ik dat nou echt nodig? Ook zonder kernwaarden weten mijn klanten heus wel wie ik ben.
Soms wel. Bij ons in het dorp hebben we een delicatessenzaak van Frank en Erna. Ik voel bij binnenkomst dat ze de winkel met liefde runnen. Het ruikt naar streekproducten. Ze vertellen smakelijk over de 10 maanden lang gedroogde kruidnagelworst, over de bijzondere ingrediënten van de smeuïge brownies en over de abrikozen die zij in likeur weken en daarna vullen met de roomkaas van boer Kees. Zij hebben geen stickers nodig met ambachtelijk, puur of eerlijk. Op de gevel hangt een bord met de tekst: ‘Het leven is verrukkelijk’. Ik vertrouw hen volkomen: deze zaak valt samen met hun kernwaarden.

Ik durf dat niet. Als ik mezelf écht laat zien, stoot ik klanten misschien af.
Als je wilt dat klanten bewust voor jou kiezen, dan moet je opvallen. Het tonen van je kernwaarden maakt je bijzonder en aantrekkelijk.

De kernwaarden van De Hoop Lievaart Communicatie zijn: gastvrij, veilig en deskundig. Het zijn kenmerken die onze cursisten vaak noemen. Wij ontvangen onze deelnemers met een brandende haard en lekkere hapjes en drankjes. Jan en ik tonen oprechte belangstelling in onze deelnemers. We vertellen ook persoonlijke verhalen. Daarmee creëren we veiligheid. Cursisten prijzen onze deskundigheid, omdat ze al na één dag met groot gemak en veel plezier een presentatie kunnen geven.

En hoe kom ik er achter wat mijn kernwaarden zijn?
Je krijgt een beeld van je kernwaarden als je deze vragen beantwoordt:

  1. Welke kwaliteiten van andere mensen inspireren je?
  2. Waar ben je van nature goed in? (kennis, vaardigheden, talent etc.)
  3. Waar prijzen anderen jou om?

We zijn benieuwd met welke kernwaarden jij je onderscheidt.

5 antwoorden
  1. Enrico Ouwehand
    Enrico Ouwehand zegt:

    Uitstekend stuk Coen, dank je wel. Inderdaad, kernwaarden zijn vaak bedacht omdat ze marketing-technisch lekker klinken. Of omdat men in de boeken heeft geleerd dat een bedrijf nou eenmaal kernwaarden hoort te hebben. Maar medewerkers hebben vaak geen weet van die kernwaarden, laat staan dat ze er naar handelen, laat staan dat klanten de kernwaarden ervaren. Wij zijn een werving- en selectiebureau met als kernwaarden “Kritisch, Integer en Waardevol”. Op zich duidelijke waarden, waarbij ze alle drie van toepassing zijn op alle stakeholders; intern (medewerkers), opdrachtgevers, kandidaten en zelfs leveranciers.

    Mijn tip; Houd kernwaarden levend onder je medewerkers door situaties te bespreken a.d.h.v. deze waarden (“in hoeverre vind je dat je volgens onze waarden hebt gehandeld? Hoe had je moeten handelen als je dit had gedaan volgens onze waarden?”) Zo snappen de mensen binnen je organisatie ook hoe de waarden in verschillende situaties moeten worden geïnterpreteerd en hoe zeer het management gelooft in deze waarden. En gebruik de kernwaarden als je nieuwe medewerkers selecteert. Zitten deze waarden niet in hun genen, dan past de kandidaat waarschijnlijk niet bij je organisatie.

    Tot zover, deze reactie is u aangeboden vanuit onze kernwaarde “waardevol” 🙂

    Beantwoorden
    • Coen Lievaart
      Coen Lievaart zegt:

      Helder Enrico, je slaat de spijker op z’n kop. Jullie durven de oorsprong van je bedrijf als ‘kritisch, integer en waardevol’ te definiëren. Door praktijksituaties daarop te blijven toetsen neem je jezelf en alle stakeholders serieus.

      Beantwoorden
  2. Christiaan
    Christiaan zegt:

    Kernwaarden van anderen bewonder ik, omdat die personen onder andere bij mij door mijn autisme in staat zijn om de vinger op de zere plek te leggen als ze dingen of actuele onderwerpen mij op een andere manier uitleggen.

    Sinds ik samenwoon gaat het met op en neer met mijn emotie waardoor ik altijd nog voor sommige dingen mij onzeker voel.

    Bij mij is afspraak is afspraak. Je zult mij zelden te laat zien komen. Verder ben ik te pietje precies. Verder ben ik heel sterk in ondersteunende taken op mijn werk.

    Beantwoorden
    • Coen Lievaart
      Coen Lievaart zegt:

      De kernwaarden ‘betrokken’ en ‘belangstellend’ zie ik bij de personen die graag rekening met je autisme houden als ze met je praten of dingen uitleggen. Ik denk dat ze op het werk heel blij met je zijn. Omdat je altijd op tijd komt hebben ze veel vertrouwen in je. Veel succes met je relatie. Bedankt voor je persoonlijke reactie.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *