Wees ‘s eerlijk … wat zie jij als je in de spiegel kijkt?

Mijn medewerkers zijn best aardig hoor en in de basis van goede wil, maar de motivatie ontbreekt, ze zijn niet creatief, nemen geen eigen initiatief, hebben een 9-tot-5-mentaliteit en lijken als afdeling op een eilandje te leven…

Het is een terugkerende klaagzang van managers, leidinggevenden of CEO’s die bij ons een presentatietraining volgen. Ze hopen met de juiste presentatie op een instant oplossing.

Voor elke constructieve verandering moet je de realiteit als uitgangspunt nemen. Daarom houden we ze allereerst een spiegel voor. Dat is schrikkuh… want wat blijkt? Ze hangen aan macht, status en controle en voeden een angstcultuur. Angstvallig houden ze de focus op structuur, regels en een strakke hiërarchie. Het blijkt een voedingsbodem voor een ziekmakende bedrijfscultuur, die onze maatschappij handen vol geld kost.

Door alles te willen regelen, creëer je chaos – ook in je presentatie

We leven in een tijdperk, waarin we toegang hebben tot alle informatie. Alleen kennis bezitten is tegenwoordig onvoldoende. Het publiek verwacht dat je je blootgeeft en dat je laat zien wie je écht bent. Je ontkomt hierbij niet aan een gezonde dosis zelfreflectie. Om te kunnen inspireren moet je je zelf (durven) laten inspireren. Maak het verschil door wie je bent en geef ruimte aan je ware verlangens, kwaliteiten en unieke talenten.

Wie het aandurft om te falen, krijgt de kans om te slagen

Leiderschap door angst, controle en structuur is misschien winstgevend, maar kweekt uiteindelijk verliezers en is niet van deze tijd. Het houdt motivatie, constructieve samenwerking en verbinding buiten de deur. En doodt elke vorm van creativiteit, passie en toewijding.
Als werknemer hoor je vaak van bovenaf hoe het met je gaat, wat er beter kan en wat ze aan (extra) inzet verwachten. Je raakt vermoeid door modieuze begrippen, regels en procedures. Hij is zeker weer op cursus geweest, hoor je dan.
De organisatie verzuurt door frustratie, sarcasme en onverschilligheid. Het koffieapparaat is de favoriete uitlaatklep (Spellingscontrole zegt uitlaatplek,…dat reken ik ook goed :).

Ook presentaties zien we vaak stranden door een overdosis informatie zonder enige vorm van inspiratie.

Bereik het hoofd, door het hart te raken

Het informatietijdperk vraagt om een conceptuele benadering. Vroeger waren we blij met een vaste baan. Dat bood zekerheid. Tegenwoordig verlangen we naar zingeving en toegevoegde waarden. We willen ons ontplooien.
Bij De Hoop Lievaart Communicatie vinden we het natuurlijk te gek als je door je presentatie een flinke order binnensleept. We zien het als een belangrijke toegevoegde waarde dat je dat op een manier doet die bij je past en waarvan je blij wordt. En daar worden wij weer blij van J.

De meest inspirerende en succesvolle mensen zijn ‘gewoon’ zichzelf

Ontwaak, kijk waar je voor staat en gedraag je ernaar. Doe dat binnen het bedrijf van een ander of trek je stoute schoenen aan en begin op een gezonde en frisse manier voor jezelf.

We zijn benieuwd naar wat jou blij maakt en waar je energie van krijgt.  En deel met ons je volgende stap, waarmee je de wereld een stukje mooier maakt.

We lezen graag jou reactie.

2 antwoorden
  1. Ankie
    Ankie zegt:

    Meepraten… leuk! Ook ik werkte voor een groot bedrijf, waar ik werd beperkt door zulke kaders en regels. Waar de manager niet blij van mij werd en ik niet van de beste man. Daar ontdekte ik wel waar mijn hart ligt, en ik heb de stap gezet om voor mezelf te beginnen.

    Nu draag ik bij aan een mooiere wereld door mensen op mijn eigen manier te laten zien hoe ze op een andere manier met geld om kunnen gaan. En waarom ik dat doe? Omdat ik uit eigen ervaring weet hoe overweldigend het voelt als je het je weer kunt veroorloven om de basisdingen te kunnen kopen, die je nodig hebt. En daarna jezelf ein-de-lijk weer eens iets leuks te kunnen gunnen….. omdat het weer kan!

    Het maakt mij blij als ik in de loop van een traject het licht en het levensplezier weer in de ogen van iemand zie komen…. daar krijg ik energie van.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *